fallback

Рекламният пазар в България минава 370 млн. лева през 2017 г.

Най-големи рекламодатели са компаниите от фармацевтичната индустрия, храните и напитките, козметиката и търговските вериги

16:59 | 10.05.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Българският рекламен пазар продължава да расте с умерен темп. През 2017 г. разходите за реклама в страната са се увеличили с 8% до 370,25 млн. лв., стана ясно по време на „Форум на комуникационната индустрия” с тема „Глобални посоки – локален фокус”. 

Данните за нетните рекламни бюджети, инвестирани през изминалата година в основните медийни канали, медийната инфлация, както и прогнозите за 2018 г. са представени от София Пенева, председател на УС на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Те са на база на събраната информация от водещите агeнции и медии в страната, пише в прессъобщение на асоциацията.

Телевизионната реклама продължава да държи най-голям дял с над 220 млн. лв. и за първи път изненадва с двуцифрена нетна инфлация от 13%. Teлевизията традиционно привлича и най-много от високобюджетните кампании, а най-големи рекламодатели са компаниите от фармацевтичната индустрия, храните и напитките, козметиката и търговските вериги.

„Според глобалните проучвания на WARC световният пазар расте средно с 2,8%, ръстът в Европа е подобен на този в България, а в Румъния е дори и по-голям” коментира София Пенева по време на презентацията.

„У нас все още се гледа много телевизия – средно по 3,15 часа на ден, и въпреки двете пийпълметрични системи на пазара ефектът от инвестициите е измерваем. Отново според проучване на WARC, проведено на 96 пазара, телевизионната реклама отбелязва спад с 0,8%, докато у нас ръстът в телевизията е 8%”.

Дигиталните кампании за 2017 г. са оценени на стойност 75,100 млн. лв., въпреки че липсват точни данни за инвестициите във Facebook и Google, които по информация на БАКА са  средно между 30 и 35% при големите агенции.

С тази оценка дигиталната реклама у нас отбелязва 16% ръст и 10% инфлация за изминалата година. Близо 50% е ръстът на мобилната реклама, докато десктоп рекламата има 18% от всички инвестиции.

„В световен мащаб инвестициите във Facebook се равняват на общите инвестиции в радио реклама, а рекламата в Google е приблизително равна на инвестицията в целия печатен пазар в света”, коментира София Пенева глобалния ръст на интернет през 2017 г.

У нас единствено рекламата в печатни медии регистрира спад със 17% до 15,100 млн. лв., което води до 2% дефлация в цените. Радиото пък регистрира ръст от 1% до 18,600 млн. лв.

Основни рекламодатели там са търговските вериги, мебелите и фармацевтичните компании, а инфлацията е 2%.

Външната реклама в страната има 5% ръст и стига до 40,6 млн. лв. и 11% дял от целия медиа микс, с 4% инфлация инфлация на цените. Там традиционно най-големи рекламодатели са търговските вериги и телекомите. 0% ръст и инфлация и 650 хил. лв. нетни вложения има кино рекламата у нас.

Членовете на БАКА очакват през 2018 г. телевизионната реклама да продължава да расте с 8-9%, дигиталните канали – с 16%, радиото – с 1-2%, външната реклама с 5%, кино рекламата с 1%, а прогнозата за спад на рекламните инвестиции в печатни медии се оценява на 17%. Общият очакван ръст на рекламния пазар за 2018 г. е 9%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:39 | 14.09.22 г.
fallback