Бил Гейтс веднъж каза, че системно надценяваме промяната, която ще се случи след две години, докато в същото време подценяваме промяната, която ще се случи след десет години, пише Visual Capitalist.
Продължаващият дебат около смъртта на традиционните медии определено съответства на тази прогноза.
През последните пет до десет години хората говорят за това как вестниците, списанията или радиостанциите ще станат отживелица. И макар че някои неща са се променили във всички тези индустрии, досега все още нямаше пълна промяна на парадигмата.
Днес обаче може би вече сме достигнали тази повратна точка.
В скорошно интервю за факултета по журналистика City University of New York Кен Лерър описва предизвикателствата пред традиционните медии: „Трябва да поправиш самолета, докато все още летиш с него“.
Лерър, съосновател на The Huffington Post и сегашен председател на Buzzfeed, намеква за факта, че традиционните медии трябва да поддържат стари бизнес модели, базирани на абонамент и приходи от печатни рекламни, докато в същото време успешно се впускат в дигиталния свят.
Поуката от историята? Някои от тези „самолети“ ще се приземят безопасно, но повечето ще се сгромолясат и изгорят.
Структурата на разходите на традиционните медии няма икономически смисъл в цифровия свят днес. Разходите за управление на бизнеса са високи, а приходи се намират трудно заради ограничения успех на достъпа с абонамент, обширното блокиране на реклами и стабилния спад на цените на големите реклами.
Защо традиционните медии се адаптират към промените толкова бавно? Защо просто не съкратят половината си екип, не зарежат печатната си дейност и не започнат отначало?
Причината е, че големите източници на приходи се адаптират също толкова бавно, колкото и те.
През 2015 г. има само едно възрастова група, над половината представители от която все още четат ежедневни вестници: 65-години и повече.
Рекламодателите от известната Медисън Авеню също са известни с това колко бавно се развиват, за да посрещнат нуждите на дигиталната революция. Ако най-големите рекламодатели все още изискват това статукво, „поправянето на самолета“ е изключително трудно.
Най-забележителният сигнал за промяна обаче е сравнителният успех на новите медийни компании като Vice, Buzzfeed и Vox и фактът, че някои от най-големите им поддръжници са от старата школа. Всички тези компании са „еднорози“, оценявани на поне 1 млрд. долара от частните инвеститори.
По-важното е обаче, че инвеститорите имат и стратегически инвестиции в традиционни медийни компании, които се опитват да хеджират залозите си. Сред тях NBC Universal, The Walt Disney Company, 21st Century Fox и Hearst.
Дигиталният свят ще стане най-големият канал за рекламни приходи на глобално ниво до 2019 г. Ако през 2014 г. цифровите канали държат 17,2% от рекламния пазар, то очаква се през 2019 г. делът да нарасне над два пъти до 38,9% с приходи от около 225 млрд. долара.
За сметка на това делът на вестниците ще намалее наполовина от 22,5% през 2014 г. до 10,1% пет години по-късно. Телевизията също ще увеличи приходите си в рамките на тези пет години – от около 180 млрд. долара до 230 млрд. долара. Пазарният дял от рекламите на този вид медии леко ще намалее обаче от 38,3% до 35,9%.