Стабилно покачване на общите рекламни инвестиции в България през 2016 г. с 2,5% и с 2,7% за 2017 г. прогнозира медийната агенция Carat, част от глобалната мрежа на Dentsu Aegis Network. Очакванията са записани в актуализираните прогнози на компанията за развитието на рекламния пазар в световен мащаб.
Най-добре представящата се медия в България остава дигиталната с ръст на годишна база от 10,6% за тази и 8,5% за следващата година, следвана от радиото (3,4% за 2017 г.), телевизията (2,5% за 2017 г.), списанията (2,1 за 2017 г.) и външната реклама (1,3% за 2017 г.).
Общите инвестиции в реклама може да достигнат 548 млрд. долара до края на 2016 г., което е увеличение с 4,4% на годишна база. Въз основа на данните, получени от 59 пазара в Европа, Африка, Северна и Южна Америка, Азия и Тихоокеанския регион, Carat прогнозира позитивен ръст през 2016 г., който ще се задържи и през 2017 г., задвижван основно от дигиталните инвестиции.
Като основни причини за доброто "здравословно" състояние на индустрията през тази година се отчитат Европейското първенство по футбол, Олимпиадата и Параолимпийските игри в Рио, както и очакваните президентски избори в САЩ. За последните се смята, че ще генерират рекламни инвестиции в размер на 7,5 млрд. долара.
Докладът отчита позитивно развитие в почти всички региони през 2016 г. с особено силен ръст в Северна Америка (5%) и възстановяване на руския пазар, където се очаква рекламните инвестиции да се увеличат с 6,2%. Това ще позволи да се уравновесят по-ниските прогнози за растеж на други пазари, като Бразилия и Китай. Високите очаквания за позитивен тренд на руския пазар влияят и върху прогнозата за целия регион на Централна и Източна Европа, където се очаква ръст от 4,7% за цялата 2016 г. вместо предвидените 2,2% в доклада на компанията от март. Подобно е и увеличението за 2017 г., където прогнозирания през март позитивен тренд от 4% се увеличава до 5,5% на годишна база. Индустрията през 2017 г. ще продължи да бъде задвижвана от дигиталните медии и ще генерира 570 млрд. долара, което е ръст на инвестициите от 4% в световен мащаб. Броят на държавите, в които дигиталните медии вече са основен канал в комуникационния микс и отнемат първенството на телевизията, вече е 13. „С три пъти по-бърз растеж от глобалната норма дигиталните медии само потвърждават мястото си на ненадминат двигател за растежа на индустрията. Тъй като в основата си дигиталната икономика е по-сложна, по-бърза и променяща статуквото във всяко отношение, именно на дигиталните медии се пада отговорността да изградят ангажираността между брандовете и тяхната аудитория, като адресират посланието им по-точно и в реално време“, коментира Джери Булман, главен изпълнителен директор на Dentsu Aegis Network, част от която е и Carat.„В свят, в който постоянната свързаност е норма на живот, мобилните канали, социалните мрежи и онлайн видеото са елементите, които доведоха най-бързо до растежа на дигиталните инвестиции. С по-гъвкави, целенасочени и базирани на данни медийни решения тези три канала успяват да управляват глада за по-пълноценни и по-силни изживявания, които брандовете могат да предоставят на потребителите си на точното място и в точното време“, добавя той.