Китайският интернет гигант Alibaba Group Holding ще придобие най-големия англоезичен хонконгски вестник, пише Wall Street Journal.
Сделката на Alibaba със South China Morning Post ще даде на гиганта в електронната търговия контрол върху медийна група, която се фокусира основно върху отразяването на събитията в Китай за международна аудитория. Ходът поражда притеснения за бъдещата редакционна независимост на вестника, допълва изданието.
South China Morning Post, която е собственост на SCMP Group, има дългогодишна история като медия, критикуваща китайското управление, но през последните години понесе нападки за това, че е смекчила тона си. Вестникът разшири отразяването на събитията в Китай и пусна международно издание, надявайки се да се превърне във важен глас в показването на случващото се в азиатската страна по света.
“Някои хора смятат, че придобиването на вестника от Alibaba ще компрометира редакционната независимост на SCMP”, твърди изпълнителният заместник-председател на Alibaba Джоузеф Цай, посочвайки, че светът се нуждае от плурализъм на мненията, когато става дума за отразяване на събитията в Китай.
Същевременно Пекин увеличава своето влияние върху бившата британска колония Хонконг, която в момента е полуавтономен район на Китай, който настоява за свобода на словото. Миналата година движението Occupy блокира част от града с протести в полза на засилването на демократичните процеси. След протестите сайтът на South China Morning Post беше блокиран в Китай в продължение на близо година. Сайтът стана достъпен отново в континенталната част доста след протестите.
В петък Alibaba заяви, че ще придобие вестника и други медийни активи от SCMP Group, която е контролирана от малайзийския магнат Робърт Куок. Стойността на сделката не е обявена публично. Цаи твърди, че щом споразумението бъде завършено, Alibaba ще премахне платената услуга на изданието, така че достъпът до съдържанието да стане безплатно.
Сделката показва огромните усилия на Alibaba да задълбочи връзките си в света на медиите. Основателят на компанията Джак Ма се присъедини към отбора на основателя на Amazon.com Джеф Безос и други интернет предприемачи, които решиха да купят традиционни медии. Безос придоби Washington Post през 2013 г.
Подобно на другите печатни медии South China Morning Post трудно се адаптира към финансовите предизвикателства в дигиталната ера, но въпреки това продължава да генерира печалба.