fallback

Медийното отразяване на конфликти - къде са предизвикателствата?

Грижата за безопасността се превръща във водещ приоритет на медийните организации

16:21 | 22.08.14 г.

Стряскащият видеоклип, показващ екзекуцията на журналиста Джеймс Фоули от ислямистки бунтовници, показа втората екзекуция на представител на американските медии в чужбина, пише Ройтерс, като припомня, че през 2002 г. в Пакистан беше убит кореспондентът на Wall Street Journal Даниъл Пърл.

И докато Пърл работеше за една от най-големите новинарски организации в света, Фоули сътрудничеше на GlobalPost – старт-ъп за онлайн новини с персонал от около 28 души на пълно работно време, който се опитва да оцелее като малка и независима компания.

Контрастът подчертава промените, с които се сблъсква новинарският бизнес. През последните години значително се свиха ресурсите, отделяни за международно отразяване, включително и войни, на фона на жестоките съкращения заради кризата. Най-малко 20 от американските вестници, сред които The Baltimore Sun, Los Angeles Times и The Boston Globe, затвориха международните си бюра и преразгледаха международното покритие, сочат данни на Pew Research Center.

Във вечерните новинарски емисии на големите телевизионни мрежи в САЩ ABC, NBC и CBS пък времето, посветено на репортажи от чужбина, е по-малко от половината от това, което беше в края на 1980 г., посочват още от Pew.

Заражда се обаче една нова генерация медии, каквито са GlobalPost, Vice Media и BuzzFeed, които навлизат смело в конфликтни региони. Не липсват и журналисти на свободна практика, които предават информация чрез смартфона си или с камера и публикуват историите си онлайн без подкрепата на утвърдена медийна организация.

GlobalPost стартира през 2009 г. с цел да допринесе за запълване на празнината в международното покритие. Медията признава, че “пътуването към самоиздържащия се бизнес далеч не е приключило”.

Филип Балбони, съосновател и главен изпълнителен директор на базираната в Бостън компания, коментира, че GlobalPost изисква от всеки, който работи в зона на конфликт, да премине през тренировъчни курсове за оцеляване във враждебната обстановка. GlobalPost плаща за обучението или допринася за покриване на разходите, в зависимост от обстоятелствата.

Балбони не коментира специфичните разходи на неговата компания, направени във връзка с Фоули, но посочи, че по неговия случай “ние работехме буквално всеки ден в продължение на две години”.

Разходите за опазване на репортерите в конфликтна среда и обучение за първа помощ може да достигнат до около 2 500 долара дневно за петдневен курс, посочва Франк Смит, основател и изпълнителен директор на охранителната фирма Global Journalist Security и съветник на Комитета за защита на журналистите.

Ако репортер е заловен или влезе в затвора, разходите биха могли да достигнат шестцифрена сума годишно, включително разходите за консултанти и съветници по сигурността, допълва Смит. Перспективата за плащане на откуп може сериозно да повиши цената.

Робърт Махони, заместник-директор на Комитета, допълва, че дори големи новинарски организации могат да се чувстват претоварени, когато един от тях изчезне в конфликтен регион. “Ако сте малка новинарска организация, това е като да ви залее огромна приливна вълна”, посочва той.

От 1992 г. насам повече от 1 000 американски журналисти са били убити, докато са отразявали различни конфликти, според Комитета. Въпреки шокиращата статистика и видеото с екзекуцията на Фоули обаче новинарски организации, включително GlobalPost и BuzzFeed, все още изпращат репортери във военни зони и по други опасни места.

Vice Media, в която притежава дял 21st Century Fox на Рупърт Мърдок, е напът да реализира 500 милиона долара приходи през тази година. Новинарският канал наскоро излъчи видео от пет части за организацията “Ислямска държава” на журналиста на свободна практика Медиян Даириех, който е прекарал три седмици с джихадистите.

Говорителят на Vice Джейк Голдман коментира, че компанията следва строга поредица от протоколи за сигурност, в това число оценка на риска, обучение във враждебна среда, планиране на евакуация и застраховки, за да гарантира безопасността на журналистите си.

BuzzFeed има девет служители, които отразяват конфликти в Ирак, Сирия, Украйна и други места. Медията планира да засили чуждото си представителство, след като получи 50 милиона долара от фирми за рисков капитал през август.

Reuters News, които разчитат основно на журналисти на свободна практика, наскоро бяха разкритикувани, след като млад сирийски фотограф загина, докато отразяваше боевете в Алепо.

Махони констатира, че въпреки фаталната статистика има голямо подобрение в сравнение с периода отпреди 20 години, например в грижата на новинарските организации за безопасността на служителите и сътрудниците на свободна практика. Предизвикателствата и за старите, и за новите медии обаче нарастват.

Експертът допълва, че журналистите не могат да разчитат на това, че са журналисти, за да бъдат защитени. Много от тях са цели именно заради професията им.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:45 | 13.09.22 г.
fallback