Ако Рупърт Мърдок успее да купи дългогодишния си конкурент Time Warner за сума над 75 млрд. долара, едно нещо е ясно – той ще трябва да продаде CNN. Няма начин федералните регулатори да позволят един човек да притежава два кабелни новинарски канала, след като компанията на Мърдок 21st Century Fox притежава Fox News, пише BusinessWeek.
Това повдига въпроса кой ще купи CNN. На хоризонта излизат другите медийни компании, сред които се открояват три от големите играчи на пазара – Disney, Yahoo! и CBS.
В момента Disney няма собствен кабелен новинарски канал, но притежава ABC и нейното подразделение за новини. Предполага се, че е възможно ABC News и CNN да се слеят, така че да се спестят доста средства. Освен това Disney има мениджъри като Джон Скипър на ESPN , които изглежда знаят как се създава 24-часов новинарски и информационен канал.
Yahoo, която е под ръководството на Мариса Майер, продължава бавния си поход към превръщането си в пълноправна медийна компания, а купуването на CNN може да направи желанието ѝ реалност мигновено. През миналата година компанията назначи хора като Кейти Коурик и други експерти от телевизионни и печатни медии. Същевременно CNN.com се нарежда сред най-добрите световни новинарски сайтове. Няма съмнение, че Yahoo би искала да я притежава.
Да не забравяме, че Yahoo ще има достатъчно пари, за да го направи. Тя притежава около една четвърт от китайския сайт за онлайн търговия Alibaba, който се очаква да направи борсов дебют след по-малко от месец. Това първично публично предлагане (IPO) може да се окаже най-голямото в историята. То може да донесе на Yahoo около 15 млрд. долара – сума, достатъчна за купуването на CNN.
От своя страна CBS се отдели от Viacom през 2005 г. Въпреки че и двете са собственост на медийния магнат Съмнър Редстой това може да се окаже огромна сделка както за него, така и за Мърдок, съответно на 91 и 83 години.
Напълно възможно е CNN да не отиде при никоя от тези компании. Предполага се, че може Google да я придобие, а интернет гигантът разполага с необходимите ресурси, за да го направи. Сред евентуалните купувачи е Al Jazeera, която ще се възползва от доминиращото международно присъствие на CNN, както и от марката, която е добре позната в САЩ.
Новината за възможните промени в индустрията разтърсиха медийната сцена в Ню Йорк вчера. Голяма част от анализаторите обаче смятат, че Мърдок не се цели към CNN, а към друг, много по-привлекателен за него канал – HBO. Платеният кабелен канал излъчва известни предавания, сред които блокбъстърите - „Игра на тронове“ и „True Detective”, допълва Quartz.
Въпреки че HBO има по-малко абонати от популярната видео стрийминг услуга Netflix, каналът успява да изкарва много повече. Мнозина смятат, че подразделението е доста по-слабо оценено от инвеститорите в сравнение с Netflix. А Мърдок и Fox изглежда са съгласни с това.
В момента HBO е най-малката единица, която Time Warner притежава, въпреки че е по-печеливша дори от филмовото студио Warner Bros. Но специалният канал е „ключ към всяка стратегия, която Fox преследва по отношение на онлайн видео услугите“.
HBO вече има 127 млн. абонати по целия свят. Тя притежава изцяло или отчасти мрежите в повече от 70 държави и е лицензирала съдържанието си към много други вече съществуващи мрежи. За скандинавските страни пък предлага възможност за абонамент само за интернет стрийминг.
Възможно е Fox да се интересува от подразделение за кабелни мрежи на Time Warner, което генерира най-голяма част от приходите и печалбата на компанията. Но основният фокус изглежда е към потенциала на HBO и към това какво може да направи Fox с бизнеса си по отношение на предлагането само на интернет пакети.