fallback

Axel Springer прави онлайн съдържанието на Bild платено

Абонаментът за уеб достъп, както и за приложението за смартфон и таблет, ще струва по 4,99 евро на месец

19:38 | 28.05.13 г.
Автор - снимка
Създател

Неговият бизнес е продажбата на съдържание, а не отпечатването на хартия. Това често повтаря Матиас Дьопфнер, главният изпълнителен директор на едно от най-големите германски издателства Axel Springer. Сега, по всичко изглежда, че таблоидът Bild, който се издава от медийната къща, ще поиска пари от читателите си и в мрежата. Медийният сектор е нетърпелив към този експеримент, защото примера може да последват скоро и други портали, предава DPA.

С въвеждането на модел за плащане за дигиталното съдържание на своя флагман Bild  най-големият издател на вестници в Германия иска да започне да изкарва пари и онлайн, а Бундеслигата трябва да помогне в това начинание.

Медийният свят гледа с нетърпение към Берлин. Проектът на Springer " BILDplus" ще има сигнален ефект върху цялата индустрия. Предвид свиващите се тиражи и намаляващите приходи от реклама вестниците и списанията търсят нови източници на приходи в мрежата. За Дьопфнер става дума за това: „Ще проработи ли идеята, че и в дигиталния свят трябва да се изискват такси за добрата журналистика“?

Със силата на натрупания капитал и подкрепен от мощната марка „Bild“ Axel Springer може да си позволи да бъде пионер в тази област.

В това начинание концернът е окрилен и от опита си в Силициевата долина. Там в продължение на няколко месеца главният редактор на таблоида Кай Дикман и други корпоративни мениджъри черпеха нови бизнес идеи и установяваха контакти с интернет фирми и нововъзникващи компании. По калифорнийски вдъхновен изглежда също и оптимизмът на Дьопфнер с експеримента Bild. Ако план А се провали, от чекмеджето ще бъде изкаран План Б, след това и план В и така нататък - "докато проработи".

При това в лицето на bild.de издателството Axel Springer вече има един от най-успешните новинарски портали в Германия. През миналата година bild.de регистрира 183 млн. посещения и успя да задържи Spiegel Online (137 млн. посещения) и други конкуренти на значителна дистанция.

В случай, че издателството успее да наложи марката Bild на смартфони и таблети срещи заплащане, това не само за Axel Springer би било началото на "промяна на парадигмата",  далеч от "културата за безплатното" в мрежата, както винаги пояснява Дьопфнер.

Сега Bild ще залага на т. нар. модел „Freemium“. Той свързва безплатни предложения, например новини, с ексклузивно съдържание. Дали съдържанието ще остане безплатно, както досега, или като Plus-съдържание ще може да се види само срещу такса – това ще решават редакторите. Абонаментът за уеб достъп, както и за приложението за смартфон и таблет, ще струва по 4,99 евро на месец. За 9,99 евро абонатите ще получават дигитален брой на Bild, почти 15 евро струва абонаментът за печатното издание с отстъпка от РЕП-а.

Навлизането в платения модел на Bild трябва да бъде улеснено и от футбола. За следващите четири години изданието си осигури правата за акцентите от Бундеслигата. Видео откъсите с дължина между 90 секунди и шест минути могат да бъдат публикувани онлайн един час след последния съдийски сигнал. Видео от Бундеслигата обаче може да бъде поръчано срещу 2,99 евро на месец само от потребители, които вече са избрали един от трите абонаментни пакета.

В края на миналата година и германският всекидневник Die Welt обяви, че въвежда използването на условен модел на плащане. Онлайн четенето на първите 20 статии на месец остава безплатно според издателя. Ако се кликне на 21-ата статия, потребителят се приканва да сключи абонамент. В началото на всеки следващ месец броят прочетени статии се изчиства, за да може читателят да разчита на нови 20 безплатни статии за следващите 30 дни.

За момента могат да се избират между три абонаментни пакета. Най-евтината оферта включва към неограничения достъп до уебсайта и смартфон приложение, втората оферта има и допълнително приложение за таблети, а третият вариант предлага също и абонамент за седмичника Welt am Sonntag. 

След влизането на Bild в този модел всичко говори за това, че и други медии ще пробват да влязат в платежния модел. Досега в Германия по данни на Федералната асоциация на немските издатели на вестници (BDZV) около 40 заглавия в интернет са направили своето съдържание  изцяло или частично платено.

В редакцията на Spiegel от години се водят спорове за различни дигитални маркетингови модели и въвеждането на "paywall." Спорът доведе и до разделянето на изданието на две отделни редакции – онлайн и печатно издание. Сега редица експерти очакват, че Spiegel Online ще се опита да въведе платени абонаменти. А след това примера може да бъде последван и от други портали.

Така например и главният редактор на онлайн изданието на Süddeutsche Zeitung Щефан Пльохинер е твърдо убеден, че издателствата трябва да създават дигитално съдържание, "стойността на което е ясно видима и всеки читател да има готовност да плаща за него".  Пльохинер се опитва да избегне термина "paywall". "Това символизира лошо отношение към читателите - ние искаме тяхната подкрепа, а не да надстрояваме стени към тях. Може да се нарече „абонамент“, както при печатните издания,  фиксирана ставка, както се нарича често в цифровото съдържание, но най-подходящото название може да е „Клубно членство“. Терминът изразява това, което искаме да постигнем с нашите читатели – един вид сделка за бъдещето на добрата журналистика".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:14 | 09.09.22 г.
fallback