fallback

Австралия се прицелва в технологичните гиганти, потискащи конкуренцията

Властите в страната затягат все по-здраво хватката си около големите платформи

11:43 | 02.12.24 г.

Австралия предложи закон, който може да помогне за налагането на глоби до 50 млн. австралийски долара (33 млн. щатски долара) на глобалните технологични компании, ако потискат конкуренцията и не позволяват на потребителите да преминават от една услуга в друга, предава Ройтерс.

Лявоцентристкото лейбъристко правителство се прицели във влиянието на технологичните гиганти, а миналата седмица парламентът прие закон, който забранява социалните мрежи за деца под 16-годишна възраст.

Предложеният закон ще упълномощи австралийския регулатор на конкуренцията да наблюдава спазването на правилата, да разследва антиконкурентни практики онлайн и да глобява компании, посочва помощник-министърът на финансите Стивън Джоунс в реч, която се очаква да изнесе по-късно днес.

„Дигиталната икономика поставя под въпрос настоящата ни правна рамка“, посочва Джоунс в речта си, разгледана от Ройтерс.

„Доминиращите платформи могат да таксуват повече, да ограничават избора и да използват подли тактики, за да заключат потребителите да използват определени продукти. Иновациите извън установените играчи стават почти невъзможни“, допълва той.

Apple, Google и Meta, които доминират в изтеглянията на приложения и приходите от реклами, не са отговорили веднага, когато са потърсени за коментар относно предложения закон.

Процесът на консултация е планиран да приключи на 14 февруари и ще се проведат още дискусии за подготовка на законопроекта.

Планираният закон, наподобяващ Закона за цифровите пазари на Европейския съюз, може да улесни хората да се местят между конкурентни услуги, като социални мрежи, интернет браузъри и магазини за приложения.

Въз основа на съветите на Австралийската комисия за конкуренцията и потребителите, правителството може да избере платформи, които носят най-голям риск за конкуренцията.

„Първоначално ще се стремим да дадем приоритет на пазарите на приложения и рекламните технологични услуги за специфични за услугата задължения“, ще каже Джоунс по-късно днес.

Тези специфични задължения биха ограничили компаниите да избутват приложенията си с ниски потребителски оценки в горната част на списъка си за търсене и биха попречили да благоприятстват собствени услуги в сравнение с трети страни.

Доклад на комисията за конкуренцията относно услугите на дигиталните платформи през 2022 г. показа, че Google контролира от 93% до 95% от услугите за онлайн търсене в Австралия, App Store на Apple обхваща около 60% от изтеглянията на приложения, а Google Play Store - 40%.

Facebook и Instagram на Meta Platforms заедно формират 79% от социалните медийни услуги в страната.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:43 | 02.12.24 г.
fallback
Още от Социални мрежи виж още