След броени дни ще се проведат изборите за Европейски парламент. На фона на течащата информационна кампания с разяснения за това как се гласува и защо вотът е изключително важен, остава един ключов въпрос – какво правят социалните мрежи, за да се справят с целия поток от невярна и подвеждаща политическа информация, която се разпространява в техните платформи. В тази връзка Investor.bg потърси Meta Platforms, компанията майка на Facebook и Instagram, за да сподели повече за мерките, които е взела за справяне с дезинформацията.
Преди години Meta беше остро критикувана за това, че потенциално е позволила намеса на руски играчи в изборите за президент на САЩ, които доведоха до избирането на Доналд Тръмп за държавен глава. След този случай компанията прави стъпки, за да ограничи повече такива действия.
Във време, в което Европа се сблъсква със силно геополитическо напрежение, война в Украйна и икономически предизвикателства, ролята на социалните мрежи при избори остава съществена. Meta твърди, че се подготвя за тези избори отдавна, като още миналата година е създала специален екип, който да разработи специален подход към изборите, що се касае до представянето им в платформите.
„През последните осем години внедрихме водещи в индустрията инструменти за прозрачност за реклами относно социални въпроси, избори или политика, разработихме всеобхватни политики за предотвратяване на намеса в изборите и измами на гласоподаватели и изградихме най-голямата програма за проверка на факти от трети страни в сравнение с която е и да е друга социална мрежа, за подпомагане на борбата с разпространението на дезинформация“, посочва компанията.
Освен това с наближаването на изборите компанията ще разчита и на нови технологии като генеративния изкуствен интелект, към който заяви, че ще има „отговорен подход“.
Meta също така заложи на специален Изборен оперативен център за изборите в ЕС. Той обединява експерти от цялата компания, занимаващи се с науката за данните, инженерство, операции, политики за съдържанието, правни експерти и други. Задачата им е да идентифицират потенциални заплахи и същевременно да прилагат различни мерки и технологии в реално време.
Кой следи за проблемно съдържание в платформите на Meta?
Meta изтъква, че има два типа ключови играчи, които се занимават със съдържанието в платформата ѝ и те са много различни - модераторите на съдържание и проверяващите фактите. Това са напълно отделни екипи, извършващи различна работа.
Модераторите на съдържание преглеждат публикации за това дали спазват стандартите на общността.
От друга страна, организациите, проверяващи фактите, са партньори от цял свят, които преглеждат и оценяват т. нар. "вирусна" дезинформация (т.е. такава, която се разпространява бързо и масово) на повече от 60 езика.
Как се проверяват фактите в Meta?
Самата компания използва сигнали, включително обратна връзка от самите потребителите на Facebook, за да прогнозира потенциално неверни истории, които трябва да бъдат проверени.
„В много страни, ако имаме сигнали, че някое съдържание може да е фалшиво, можем временно да ограничим разпространението му, докато изчакваме да бъде разгледано от проверяващите фактите“, посочиха от компанията пред Investor.bg.
Когато самите проверяващи определят съдържанието като невярно или изменено, платформата намалява разпространението му в списъците в новини на потребителите. Страниците, за които стане ясно, че многократно споделят невярна информация, също стават по-малко видими за хората, но също така се ограничава и възможността им да монетизират, тъй като им се премахва опцията за реклами.