Алгоритъмът за препоръчване на съдържание, който захранва онлайн платформата за кратки видеа TikTok, отново попадна в светлината на прожекторите, след като Съединените щати наредиха на собственика ByteDance да продаде американските активи на TikTok или да се изправи пред национална забрана, пише Ройтерс.
Алгоритми
Алгоритмите се считат за основни за цялостните операции на ByteDance, а ByteDance по-скоро би спряла приложението, отколкото да го продаде, писа информационната агенция, позовавайки се на свои източници, пожелали анонимност.
Китай направи промени в законите си за износ през 2020 г., които му дават права за одобрение върху всеки износ на алгоритми и изходен код, което допълнително усложнява всяко усилие за продажба на приложението.
Учени и бивши служители на компанията твърдят, че не само алгоритмите, но и начинът, по който работи форматът на кратките видеа, са направили TikTok толкова успешен в световен мащаб.
Приложението също
Преди появата на TikTok мнозина вярваха, че технологията, свързваща социалните връзки на един потребител, е тайната съставка за успешно приложение на социална мрежа, предвид популярността на Facebook и Instagram на Meta.
Но TikTok показа, че един алгоритъм, ръководен от разбирането на интересите на потребителя, може да бъде по-влиятелен. Вместо да базират алгоритъма на социалните отношения, както го прави Meta, директорите на TikTok, включително главният изпълнителен директор Шоу Дзъ Чъу твърдят, че техният алгоритъм е базиран на „сигнали за интерес“.
Въпреки че конкурентите имат сходни базирани на интереси алгоритми, TikTok е в състояние да увеличи ефективността на алгоритъма с краткия видео формат, твърди Каталина Гоанта, доцент в Университета в Утрехт.
„Тяхната система за препоръчване е много разпространена. Но това, което наистина отличава TikTok като приложение, е дизайнът и съдържанието“, посочва тя.
Краткият видео формат позволява на алгоритъма на TikTok да стане много по-динамичен и дори способен да проследява промените в предпочитанията и интересита на потребителите във времето. Той става все по-добър в това да разбира нещата, които потребителят може да хареса в определени часове от деня.
Бързо събиране на данни
Освен това краткият видео формат позволява на TikTok да учи за предпочитанията на потребителите с много по-бърз темп, твърди Джейсън Фун, бивш ръководител на гейминг звеното на TikTok.
„Тъй като форматът е много кратък, това са кратки видеа, имате възможност да събирате данни за предпочитанията на потребителите много по-бързо, отколкото YouTube, където едно видео е със средна продължителност от 10 минути“, казва той. „Представете си, че събирате данни за потребител на всеки 10 минути спрямо на всеки няколко секунди“.