Социалната мрежа X на Илон Мъск, която преди беше известна като Twitter, е напът да генерира близо 2,5 млрд. долара рекламни приходи за 2023 г. Това означава значителен спад на сумата спрямо предходни години, твърдят източници на Bloomberg, запознати с въпроса.
X генерира малко над 600 млн. долара рекламни приходи във всяко от първите три тримесечия на годината и очаква подобно представяне през текущия период, допълва източник, запознат с данните. За сравнение през 2022 г. компанията се радваше на по над 1 млрд. долара на тримесечие.
Продажбите на реклами в момента носят между 70% и 75% от общите приходи на X, казват двама души, запознати с въпроса. Това означавало приходи от около 3,4 млрд. долара, включително приходите от абонаменти и сделки за лицензиране на данни.
По-рано необявените данни за приходите от продажби подчертават с по-голяма яснота безпокойството на рекламодателите от начина, по който X се справя с модерирането на съдържанието под управлението на Мъск и по-специално с публикациите от неговия профил, които подкрепят антисемитски и екстремистки възгледи.
Ръководството на X първоначално се беше прицелило в 3 млрд. долара приходи от реклами и абонаменти за 2023 г., но сумата ще бъде далеч под това, коментира един от източниците. Годишната сума все още не е ясна, защото празничното тримесечие не е приключило.
„Това е непълна представа за целия ни бизнес, тъй като източниците, на които разчитате за информация, не предоставят точни и изчерпателни подробности“, коментира Джо Бенаро, ръководител на бизнес операциите за X. Компанията спря да докладва публични финансови данни, след като Мъск я придоби през октомври 2022 г. Бенаро описва X като „развиващ се НОВ глобален бизнес с множество източници на приходи. Ние вече не сме Twitter и не измерваме себе си по стари показатели на Twitter – както по отношение на приходите, така и по отношение на потребителски показатели.“
В миналото X разчиташе на реклама за по-голямата част от своите приходи, но този бизнес е в упадък след сделката с Мъск. Милиардерът потвърди, че приходите от продажби са намалели значително. През март той каза, че приходите от реклами са спаднали с „приблизително 50%“ – статистика, която той повтори отново в Twitter в средата на юли, без да посочва за какъв срок. През септември той обясни, че приходите от реклами в САЩ са се свили с 60 на сто. За спада пък обвини активисти, които насърчиха рекламодателите да се отдръпнат от платформата.
Същевременно компанията генерира средства и от абонаментната си услуга X Premium, както и споразумения за лицензиране на данни. Външни оценки сочат, че абонаментният бизнес достига по-малко от 120 млн. долара годишно. През 2021 г. X (тогава Twitter) генерира 572 млн. долара приходи от подобни сделки.
X не беше печеливша, когато Мъск пое управлението, но компанията отчете над 5 млрд. долара приходи годината преди той да я купи. В началото на 2021 г. ръководителите на Twitter, водени от тогавашния главен изпълнителен директор Джак Дорси, си поставиха публична цел да достигнат 7,5 млрд. долара приходи до края на 2023 г.