Фиаско. Бедствие. Аматьорско изпълнение.
Описанията за последния експеримент на Илон Мъск в Twitter, който се опита да се включи в националния политически разговор, като лично организира старта на президентската кампания на губернатора на Флорида Рон Десантис в платформата за социални медии, бяха повече от хапливи.
Като посрещна републиканеца, Мъск навлезе в нова територия като собственик на Twitter, който отдавна е дом на политическата реч, но сега поема по-тежка роля в нейното поднасяне, коментира The Wall Street Journal.
Милиардерът предприемач се опитва да използва уникалната си позиция като най-голям притегателен център на платформата, за да се превърне в трибуна на борещите се за Белия дом, насърчавайки други претенденти за президентския пост да се присъединят към него и да участват в дискусии на живо с потребителите.
След седемте месеца, в които му е собственик, Twitter се оказва много неща за Мъск: платформа за ускоряване на по-големи идеи, като например цифрово банкиране; медийна собственост, която се конкурира с традиционните новинарски канали за аудитория и рекламни долари; и - както показа изминалата седмица - начин да бъде в центъра на американската политика.
„В момента не планирам да подкрепям нито един конкретен кандидат", заяви Мъск на срещата на върха на Съвета на изпълнителните директори на The Wall Street Journal преди събитието на Десантис. „Но се интересувам от това... Twitter да се превърне донякъде в публичен градски площад и където все повече организации да пускат съдържание и да правят съобщения в Twitter“.
Дори и след спънката в сряда Мъск се опитва да позиционира Twitter преди президентските избори през 2024 г., тъй като проучванията показват, че платформата печели симпатии сред републиканците. Той пое контрола върху сайта, тъй като нарастващото поле от кандидати на републиканците се опитва да се изправи срещу бившия президент Доналд Тръмп в кандидатурата му за втори мандат.
Събитието на Десантис, което се проведе в сряда в реално време, беше помрачено от технически проблеми, които забавиха процедурата с повече от 20 минути, което пък повдигна въпроси дали други кандидати ще искат да последват примера на губернатора.
Мъск обясни това с твърде много хора, които се опитваха да влязат в Spaces. Екипът на Десантис заяви, че републиканецът е „счупил интернет" по време на отразяването на проблемното представяне и че е събрал повече от 1 млн. долара под формата на вноски през първия час от кампанията си.
Редица богаташи - от Майкъл Блумбърг до покойния Шелдън Аделсън, се стремяха да използват състоянието и влиянието си, за да сложат своя отпечатък върху изборите. През по-голямата част от обществения си живот Мъск избягваше политиката. „Бих предпочел да остана извън политиката", написа той в Twitter през 2021 г.
Вместо това той използваше известността си, за да подтиква и убеждава държавните служители на САЩ да застанат на негова страна, когато възникваха проблеми, свързани с неговите компании, включително с автомобилния производител Tesla и производителя на ракети SpaceX.
„Някога имаше първични избори за кандидатите за президент на Шелдън Аделсън, за да спечелят неговата благословия и дарения", казва републиканският социолог Франк Лунц. „Сега има първични избори на Илон Мъск, а цената за участие е събитие в Twitter".
Рискът за Twitter и бизнес империята на Мъск е, че това, което привлича републиканците, може на свой ред да отблъсне демократите, въпреки че той заяви, че приветства всички. През изминалата седмица Мъск написа в Twitter, че с удоволствие би взел интервю от президента Байдън в момент, в който демократът се стреми към втори мандат.
Преди събитието в сряда, което приличаше на публичен конферентен разговор, излъчван чрез Twitter, някои наблюдатели предупредиха, че системата Spaces е нестабилна и че Десантис рискува да бъде засенчен от Мъск.
Съблазънта за Десантис беше разбираема. С повече от 140 милиона последователи обхватът на Мъск е труден за възпроизвеждане, а придобиването на Twitter го превърна в любимец на политическата десница, тъй като той представя платформата като убежище за свободата на словото.
„Всеки кандидат, който се обяви на тази платформа, ще получи възможно най-голяма аудитория", написа Мъск в Twitter в навечерието на събитието. „Това е умен ход“, добави той.
В много отношения събитието в Twitter беше класическо за Мъск. То беше изключително раздуто, не беше напълно изпипано и след това за него се говореше дълго в интернет.
Това се е случвало и преди. Вземете например представянето на Cybertruck на Tesla. Той го разкри, като накара изпълнителен директор да хвърли метална топка по "бронирания" прозорец на камиона, само за да я счупи. Или когато се появи в предаване на живо, в което изглеждаше, че пуши марихуана.
Мъск прекара седмици, опитвайки се да убеди разтревожените рекламодатели и потребители, че след няколко рокадни месеца под негов контрол Twitter навлиза, както той каза във вторник, в своята „дъга на завръщането".
Това, което можеше да потопи други бизнес лидери, като че ли само спечели нови почитатели на Мъск. Но този път той се занимаваше със света на президентската политика с високи залози, където етосът на „движи се бързо и разрушавай нещата" (move fast and break things, б. ред.) е заменен от избягване на риска и проучване на общественото мнение. Това е като кошмар за предварителните екипи на кампаниите, чиято работа е да се уверят, че събитията протичат гладко и техническите проблеми не се превръщат в главна тема на последващите дискусии и спомени за събитието.
След по-задълбочен преглед някои политически анализатори биха могли да стигнат до заключението, че това е било неподходящото място за стартиране на кампания, където кандидатът обикновено иска да има пълен контрол над кратък момент, който има малко възможности за грешка и задава тона за седмици напред. Вместо това Spaces може да е по-подходящ за друг вид политиканстване, като кандидатът седне за по-неформален, по-задълбочен разговор, който се възползва от обхвата на Мъск.
От своя страна Мъск написа в Twitter, че „записванията на нови акаунти току-що са станали балистични" след сряда, а неговите поддръжници привлякоха милиони последващи слушатели към записа на събитието.
„Независимо от техническите проблеми, мисля, че другите кандидати ще пропуснат, ако не измислят начин да участват в Twitter", казва Антъни Скарамучи, бивш директор по комуникациите на Тръмп, който заяви, че планира да подкрепи друг кандидат по време на тези избори. „Моето предположение е, че ако [Тръмп] наистина смята да се отнася сериозно към кандидатурата си, той ще се върне в Twitter", посочи той.
Тръмп обаче заяви, че не вижда причина да се върне в Twitter. „Не е тайна, че всички молят президента Тръмп да бъде на техните платформи", казва говорител на кампанията му и допълни: „Те мечтаят да имат неговото влияние и аудитория".
В сряда Тръмп беше обогатил собствения си сайт за социални мрежи, Truth Social, с нападки срещу дебюта на Десантис. Мъск отвърна на удара за тези публикации, като написа в Twitter, че „единствената причина, поради която хората изобщо знаят, че това [се случва], е заради скрийншотовете, публикувани в Twitter".
Докато Мъск се бореше да техническите трудности при обявяването на кампанията на Десантис в сряда, Twitter явно беше привлякъл вниманието на екипа на Байдън. Президентът публикува в Twitter връзка към уебсайта за набиране на средства на собствената си кампания, като написа: „Тази връзка работи“.