Илон Мъск обяви предстоящата си оставка като главен изпълнителен директор на Twitter. Намерена е негова наследничка, която ще поеме поста след около шест седмици, съобщи Мъск в туит. Засега той не споменава име, но заяви, че иска в бъдеще да се грижи за по-специализирани бизнес области, като продукти и софтуер, като главен технологичен директор.
Според медийна публикация новата жена начело на компанията може да бъде Линда Якарино. Понастоящем тя отговаря за глобалния рекламен бизнес на американския медиен гигант NBCUniversal и според The Wall Street Journal води преговори да поеме поста на главен изпълнителен директор на Twitter.
Якарино, председател на отдела за глобална реклама и партньорства в NBCU, работи в NBCU повече от десетилетие и е застъпник в индустрията за намиране на по-добри начини за измерване на ефективността на рекламата. Като ръководител на рекламните продажби на NBCU тя има ключова роля за стартирането на поддържаната от реклами стрийминг услуга Peacock на компанията.
Анонсът на Мъск бе направен едва няколко дни преди едно от най-големите събития за годината за NBCU - годишното събитие на компанията за рекламодатели, известно като upfront, което е насрочено за понеделник в Ню Йорк.
След като Мъск пое Twitter миналата година, много рекламодатели спряха разходите си от опасения, че той може да отслаби модерирането на съдържанието, или поради несигурността около посоката на компанията под новото ѝ ръководство. Някои компании казват, че са възобновили разходите си за Twitter, но други твърдят, че са запазили паузата в разходите си за платформата.
Excited to announce that I’ve hired a new CEO for X/Twitter. She will be starting in ~6 weeks!
My role will transition to being exec chair & CTO, overseeing product, software & sysops.
— Elon Musk (@elonmusk) May 11, 2023Якарино ще бъде изправена пред непосредствени предизвикателства като главен изпълнителен директор, включително да привлече обратно рекламодателите, които обикновено осигуряват по-голямата част от приходите на Twitter. През 2021 г., годината преди Мъск да свали Twitter от борсата, рекламите са съставлявали почти 90% от приходите на компанията. През декември приходите и коригираната печалба на Twitter спаднаха с около 40% на годишна база, съобщи по-рано The Wall Street Journal. През април Мъск заяви, че Twitter може да има положителен паричен поток още през това тримесечие.
От 100-те най-големи рекламодатели в Twitter, преди Мъск да купи компанията, 37 не са похарчили нищо за реклама в Twitter през първото тримесечие на тази година, показват данни на фирмата за пазарни анализи Sensor Tower, а други 24 марки са намалили средните си месечни разходи за реклама в Twitter с 80% или повече.
Якарино, която контролира около 13 млрд. долара годишни приходи от реклама, е известна с тесните си отношения с търговците и рекламните агенции. Тя има репутацията на твърда преговаряща тактика, а купувачите на медийно съдържание я описват като „кадифения чук".
Едва преди месец Якарино проведе интервю на сцената с Мъск на конференция в Маями Бийч, Флорида, по време на което го попита за визията му за Twitter и го притисна за собствените му понякога противоречиви туитове.
„Илон се ангажира да бъде достъпен за всички, за да получава непрекъснато обратна връзка", каза Якарино в края на интервюто. По-късно тя добави: „Ако свободата на словото, както той казва, е в основата на тази страна, не съм сигурна, че има някой в тази зала, който да не е съгласен с това“.
Мъск, който е главен изпълнителен директор, откакто купи компанията през октомври, заяви, че позицията му ще се промени на изпълнителен председател и главен технологичен директор. Но също така даде да се разбере, че не възнамерява да отстъпи контрола върху платформата, като заяви, че ще запази отговорността си за продуктите, софтуера и системните операции.
Някои инвеститори в Tesla изразиха загриженост относно участието на Мъск в Twitter и в края на миналата година, когато акциите на компанията за електрически превозни средства се насочиха към най-лошото си представяне за цялата година, обвиниха милиардера к в раздвоено внимание. След туита на Мъск в четвъртък за намирането на нов главен изпълнителен директор на Twitter, акциите на Tesla поскъпнаха, като затвориха с 2% нагоре. Цената им продължи да се покачва и в следборсовата търговия.
Преговорите се провеждат в особено деликатен момент за NBCU. Очаква се медийната компания, заедно с конкуренти като ABC на Walt Disney, Fox и Warner Bros. Discovery, да направи годишните си презентации на Медисън Авеню следващата седмица, когато започва сезонът на продажбите на телевизионни реклами.
Представянето на NBCU, в което се очаква Якарино да играе роля, ще се състои в Radio City Music Hall в понеделник. Медийните компании ще се опитат да убедят марките да се ангажират със закупуването на рекламно време за предстоящия сезон за милиарди долари.
След като приключи сделката си за Twitter на стойност 44 млрд. долара, Мъск уволни няколко от висшите ръководители на компанията, включително главния изпълнителен директор Параг Агравал, главния юрисконсулт и финансовия директор.
В рамките на малко повече от шест месеца Мъск работи за бързото преустройство на платформата за социални медии, като извърши мащабни уволнения и въведе бързи промени в продуктите и модерирането на съдържанието, включително промяна на системата за проверка, за да стане тя част от модернизирана абонаментна услуга.
През ноември милиардерът, който е и главен изпълнителен директор на Tesla, заяви, че има „твърде много работа" след поглъщането на Twitter. През следващия месец Мъск лансира идеята да назначи човек, който да поеме ежедневното управление на платформата за социални медии. В 12-часова анкета, която той публикува в Twitter през декември, мнозинството от анкетираните заявиха, че той трябва да се оттегли от поста главен изпълнителен директор.
Мъск се пошегува с това кой ще управлява Twitter, ако той напусне - включително каза, че ще подаде оставка веднага щом намери „някой достатъчно глупав, за да поеме работата".
В интервю за Британската радиотелевизионна корпорация миналия месец той заяви, че вече не е главен изпълнителен директор и че кучето му Флоки формално заема тази позиция. Тогава той заяви, че не е имал предвид никого, който да поеме поста на шеф на Twitter.
Мъск е казвал, че не обича да бъде шеф на никого и не иска да бъде мениджър. По време на съдебен процес през 2021 г. в Уилмингтън, Делауер, той заяви, че не му харесва да бъде главен изпълнителен директор на Tesla.
„По-скоро го ненавиждам и много повече бих предпочел да прекарвам времето си в проектиране и инженеринг, което по своята същност обичам да правя", каза той.