Федералната търговска комисия на САЩ (FTC) обвини Meta Platforms Inc., че многократно е нарушавала обещанията си за защита на личните данни, дадени пред американските регулаторни органи. Сега компанията на Марк Зукърбърг е изправена пред възможна правителствена забрана за пускане на нови продукти за социални медии без независим преглед, предава Bloomberg.
Meta, компанията майка на платформата Facebook, е под надзора на Федералната търговска комисия от повече от десетилетие. През 2019 г. тя плати рекордна глоба от 5 млрд. долара за нарушения на защитата на личните данни, като сключи ново споразумение, което увеличи отговорността на управителния съвет на компанията за защита на данните на потребителите.
В сряда комисията откри административно производство, в което твърди, че Meta продължава да нарушава закона, като позволява на разработчици от трети страни да имат достъп до потребителски данни и представя на родителите невярна информация за нивото на контрол върху комуникациите на децата в своето приложение Messenger Kids.
„Facebook многократно е нарушавал обещанията си за защита на личните данни", заяви в изявление Самюел Левин, директор на Бюрото за защита на потребителите към FTC. „Безразсъдството на компанията изложи на риск младите потребители и Facebook трябва да отговори за провалите си“.
Meta нарече последната процедура на FTC „политически трик" и заяви, че ще се бори енергично с агенцията.
„Въпреки тригодишното непрекъснато взаимодействие с FTC около нашето споразумение те не предоставиха никаква възможност да обсъдим тази нова, напълно безпрецедентна теория", заяви говорителят на корпорацията Кристофър Сгро. „Упоритостта на председателя на FTC Лина Хан да използва всяка мярка - колкото и неоснователна да е тя - за противопоставяне на американския бизнес достигна ново дъно. Ние изразходвахме огромни ресурси за изграждане и прилагане на водеща в индустрията програма за защита на личните данни съгласно условията на нашето споразумение с FTC”.
Сега комисията иска промени в по-ранното споразумение, които да забранят на Meta да използва инструменти за разпознаване на лица или да печели от данни на деца. Заповедта ще се прилага за всички продукти на Meta - основната ѝ платформа за социални медии Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger и Oculus.
В рамките на по-ранното споразумение Meta нае Protiviti Inc. - консултантска фирма, собственост на Robert Half International Inc. - да направи независима оценка на спазването на изискванията за защита на личните данни. В доклада си от юли 2021 г. Protiviti откри „пропуски и слабости" в начина, по който е организирана програмата за защита на личните данни на Meta, заяви FTC. В доклада се стига до заключението, че „е необходима значителна допълнителна работа и трябва да се направят допълнителни инвестиции", заяви агенцията в свой документ, въпреки че допълнителните подробности бяха редактирани и заличени.
Административното производство ще се проведе пред тримата комисари на FTC, всички демократи - Хан, Ребека Кели Слотър и Алваро Бедоя. Те ще прегледат доказателствата и ще издадат решение. Meta ще има възможност да отговори на обвиненията и може да обжалва решението на FTC пред федерален апелативен съд.