Американската социална мрежа Twitter Inc. отчита спад в приходите и коригираната печалба за декември, след като много рекламодатели се отказаха от социалната медийна платформа след придобиването ѝ от Илон Мъск.
В актуализирания доклад до инвеститорите Twitter отчете спад от около 40% на годишна база както на приходите, така и на коригираната печалба за месеца, пише The Wall Street Journal, като се позовава на запознати източници.
Главният изпълнителен директор Мъск, който завърши придобиването на Twitter през октомври миналата година, работи за стабилизиране на финансите на компанията, които бяха затруднени и от скъпия дълг. Twitter трябва да изплати около 13 млрд. долара от дълга, с който милиардерът плати покупката на компанията, като годишните лихвени плащания се оценяват на повече от 1 млрд. долара.
Наскоро компанията направи първото лихвено плащане към група банки, които са отпуснали 13-те милиарда долара, твърдят източници.
Един от начините, по които Мъск възнамерява да увеличи приходите на Twitter, е чрез продажбата на платени абонаменти на потребителите, които им позволяват да редактират туитове и да имат достъп до функции на платформата, предназначени само за абонати. Новият абонаментен план на Мъск беше възобновен на 12 декември след неуспешното първоначално въвеждане през ноември.
Като публична компания през декември 2021 г. Twitter не публикува публично месечни финансови отчети. За четвъртото тримесечие, което приключи на 31 декември 2021 г., Twitter отчете приходи от 1,57 млрд. долара, като нетната печалба е 182 млн. долара.
Наскоро компанията заяви, че някои рекламодатели се връщат в платформата, съобщи по-рано WSJ. През миналата година се наблюдаваше и забавяне на онлайн маркетинга, което се отрази на много платформи за дигитални реклами, тъй като хората прекарваха по-малко време онлайн, отколкото в първите дни на пандемията, а рекламодателите, загрижени за възможен икономически спад, ограничиха разходите си.
Мъск заяви, че очаква Twitter да излезе на печалба през 2023 г. „Twitter все още се сблъсква с предизвикателства, но вече има тенденция за излизане на печалба, ако продължим да работим", каза той в профила си в мрежата през февруари.
Банките, сред които Morgan Stanley, Barclays PLC и Bank of America Corp., които отпуснаха на Мъск 13-те милиарда долара, с които той подпомогна закупуването на Twitter, не успяха да продадат този дълг на трети инвеститори, което е обичайна практика, когато банки подпомагат финансирането на големи изкупувания. Нарастването на т.нар. висящ дълг, паркиран в балансите на банките, е довело до ограничаване на възможностите им да подкрепят други големи сделки по сливания и придобивания, което е един от факторите за настоящата суша при сделките.
15% |
достига годишният лихвен процент по някои от дълговете на Twitter. |
Екипът на Мъск е проучвал възможността за набиране на допълнителен капитал, който би могъл да се използва за изплащане на някои от най-скъпите дългове, взети във връзка с покупката на компанията, съобщи по-рано The Wall Street Journal. Годишният лихвен процент по някои от дълговете на Twitter е почти 15%.
Малко след като Мъск пое Twitter, много рекламодатели спряха разходите си за платформата - източник на безпокойство, тъй като през 2021 г. рекламата представляваше почти 90% от приходите на Twitter. В стремежа си да подкрепи най-важния си поток от приходи, компанията направи няколко подсладени предложения към рекламодателите, за да ги привлече обратно към платформата.
Според анализ на изследователската фирма Pathmatics, която е част от Sensor Tower, повече от 70 от 100-те най-големи рекламодатели на Twitter отпреди поглъщането на Мъск не са правили разходи в платформата към седмицата, приключила на 25 февруари.
Мъск също така предприема стъпки за ограничаване на разходите. През декември той заяви, че персоналът на Twitter е намалял до около 2000 души от близо 8000 души, преди да придобие компанията, и че „намалява разходите като луд". През изминалия уикенд компанията извърши още съкращения, но отказа да съобщи техния брой.
Twitter отчита нетна загуба през осем от десетте години от 2012 г. до 2021 г. и не е отчитала годишна печалба от 2019 г. насам.