fallback

Годината, в която социалните медии престанаха да бъдат социални

Или защо публикациите на приятелите не излизат вече в потока от новини в социалните ви мрежи

14:14 | 04.01.23 г.

Бърз поглед към съобщенията от социалните мрежи през миналата седмица: Instagram съобщава, че моден инфлуенсър излъчва на живо. Snapchat уведомява, че някой диджей е публикувал история. Facebook казва, че CNN е добавил нов видеоклип. Не е и нужно дори да проверяваме какво има в Twitter: Илон Мъск през цялото време.

Ако случайно докоснете някое от тези съобщения, влизате в приложения, които отчаяно искат да ви насочат към съдържание от хора, които не познавате – публикации, които може да ви впечатлят за момент, а после да забравите напълно, рекламиращи градинарски тънкости или уникални дизайни на сладкиши например, пише Bloomberg. Без тези видеоклипове, които се стремят към популярност, мрежите ще трябва да продължат да показват актуализации от същите няколцина души, които все още успяват да показват активен живот в социалните медии.

През 2022 година социалните медии почти спряха да ни предлагат прозорец към живота на нашите близки. Оказва се, че социалната част от социалните медии, която помогна за оформянето на човешкото поведение онлайн, а и извън интернет, повече от десетилетие, е нещо като прищявка. Тя изсъхва по тъжния, бавен начин, по който се губят интернет навиците - накрая хората, които изпращат публични поздравления за нечий рожден ден във Facebook, ще станат също толкова рядко срещани, колкото тези, които все още имат имейл адреси в AOL.

През 2022 г. компаниите за социални медии се отказаха от спасяването на съдържанието, свързано с приятели. Мрежите разчитат, че вече има достатъчно съдържание в емисиите на хората, което да ги забавлява, докато превъртат екрана надолу, така че да могат да поставят реклами на всеки няколко публикации и да правят пари. И просто вече няма много от онези лични публикации.

Facebook се притеснява от тази неизбежност от години. През 2017 г., например, компанията започна да настоява хората да се присъединяват към групи във Facebook, за да разширят мрежите си от приятели и потенциалното съдържание, което може да бъде показвано в техните емисии. Това работеше за известно време, но през вече отминалата 2022 г. със свиването на бюджетите на рекламодателите и ограниченията на рекламната ефективност от страна на Apple Inc. компанията майка на Facebook Meta Platforms Inc. реши, че са необходими по-драстични стъпки. Така тя даде поле за изява на професионалните създатели на съдържание.

Видът услуга, която Facebook и Instagram ще предоставят занапред, е различна, фокусирана повече върху интересите на потребителите, отколкото върху техните приятели. Те копират TikTok, пристрастяващото приложение за кратки видеоклипове, което цели да забавлява хората с помощта на изкуствен интелект и изисква минимални усилия от страна на потребителя, за да реши какво си заслужава да се гледа. Хората, които публикуват най-много, ще бъдат „творците“ – тези, които се опитват да изградят кариера, използвайки социални медии.

Въпреки промяната на алгоритъма и мащабните съкращения на 13% от работната сила Meta е най-стабилната социална мрежа. Snap Inc., собственикът на Snapchat, съкрати 20% от своите служители и инвестира в експериментални бизнес начинания. Дори най-богатият човек на земята е нервен: „Как се натрупва малко състояние в социалните медии?“, написа Илон Мъск няколко седмици, след като пое собствеността върху Twitter. „Започнете с голямо състояние.“

Засега изглежда, че няма достатъчно популярен стартъп, който да цели да свърже хората с техните приятели. По-вероятно е основното място за споделяне на лични неща просто да останат личните съобщения и малки групи. Но ако още се чудите дали да публикувате новогодишните си снимки в Instagram, може би е време да го направите, ако все още изпитвате желание. Може да е за последен път.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:14 | 04.01.23 г.
fallback
Още от Социални мрежи виж още