Един кратък туит наистина може да струва скъпо на Илон Мъск. „Имаме удоволствието да обявим, че инсулинът вече е безплатен", пише в Twitter акаунт с логото на фармацевтичния гигант Eli Lilly. Туитът предизвиква огромен отзвук и според Washington Post предизвиква истинска паника в Eli Lilly. Защото нетърпеливо споделеното послание просто не е вярно.
Акаунтът в Twitter беше украсен с отметка за верификация, която години наред потвърждаваше автентичността на акаунтите на известни личности, политици и компании в социалната мрежа. Но след това Мъск завладя Twitter и въведе нова процедура за печелене на пари с тази верификация – почти от днес за утре. Идеята му: всеки, който се абонира за осем долара на месец, получава отметка - без проверка на самоличността. Този символ прилича точно на символа на официалните, проверени акаунти. Едва когато кликнете върху него, можете да разберете дали отметката е там само защото потребителят е платил за нея.
We apologize to those who have been served a misleading message from a fake Lilly account. Our official Twitter account is @LillyPad.
— Eli Lilly and Company (@LillyPad) November 10, 2022Случи се това, което трябваше да се случи. Изведнъж в Twitter се появиха много фалшиви акаунти на известни личности и компании, украсени със сини отметки за верификация. Акаунт, за който се предполага, че е използван от Chiquita, обявява, че компанията е свалила бразилското правителство.
Когато туитът за инсулина се разпространи като вирус, служители на публично търгуваната фармацевтична компания, чиято борсова стойност е 338 млрд. долара, са се опитали да се свържат с някого в Twitter, за да изтрият фалшивия туит. Eli Lilly се опасява, че това ще навреди на имиджа ѝ, и смятала, че е възможно чрез акаунта да се разпространи невярна информация, която да изложи пациентите на риск.
Според Washington Post обаче Twitter не е отговорил на молбата в продължение на часове. Малко след придобиването на компанията за 44 млрд. долара Мъск изгони по имейлите половината от персонала, за да намали разходите. Eli Lilly се извини на своите около 130 000 последователи за фалшивия текст, който изчезна много по-късно.
Eli Lilly запазва дистанция
След това компанията с годишен оборот от над 28 млрд. долара си понесе последствията и обяви, че незабавно ще преустанови рекламирането в Twitter. Eli Lilly не разкрива колко средства харчи компанията за реклами в социалната мрежа. Според изчисленията обаче социалната мрежа вероятно ще трябва да се лиши от приходи в размер на няколко милиона долара. Само в САЩ фармацевтичният гигант харчи около 100 млн. долара годишно за телевизионна реклама и дигитални кампании.
За Мъск това е много лоша новина. Защото преди Eli Lilly и много големи компании вече се бяха дистанцирали от Twitter и бяха спрели рекламните си дейности там. Те се опасяват, че под ръководството на Мъск ще се увеличат речта на омразата и дезинформацията, и не искат да поръчват реклама в такава среда.
Въпреки това Twitter е отчаяно зависима от приходите от реклама. Поглъщането влоши ситуацията, тъй като Мъск отпусна на Twitter заеми в размер на 13 млрд. долара. Само обслужването на дълга, необходимо за тази цел, струва на нерентабилната компания около 1 млрд. долара годишно.
Междувременно Мъск повдига въпроса за възможността Twitter да фалира и заплашва ренегатските компании с „термоядрен" отговор. Това по-скоро ще засили решимостта им, отколкото ще ги убеди да се върнат. Този ход не би бил труден и за тях, тъй като Twitter играе сравнително малка роля в онлайн рекламата. Лъвският пай от бюджетите отива за Facebook и Google.