Политиците използват социалните медии като Facebook, Twitter или Tiktok, за да се борят с горещата фаза на предизборната кампания в САЩ. Платформите обаче срещат трудности при овладяването на омразата, агитацията и дезинформацията. Заплашва ли това и горещата фаза веднага след изборите?
Във вторник гласоподавателите ще гласуват за мнозинството в двете камари на Конгреса. Според проучванията на общественото мнение Републиканската партия може да постигне големи успехи на т.нар. междинни избори и по този начин да парализира политически президента Джо Байдън до края на мандата му.
По време на предишните избори в САЩ цифровите платформи бяха използвани за масово разпространение на дезинформация. Този път корпорациите обещаха да бъдат по-добре подготвени.
Въпреки това според проучване 62% от населението смята, че дезинформацията застрашава демокрацията в страната. 53% от американците смятат, че кампаниите за дезинформация могат да попречат на хората да гласуват. Това сочи проучване, поръчано от компанията NordVPN и цитираноот Handelsblatt.
Освен това само 79% от вече регистрираните републикански избиратели са сигурни или много сигурни, че подадените гласове ще са точно преброени. Преди две години, през октомври 2020 г., този дял все още беше 92%. От друга страна, доверието на избирателите на демократите всъщност се е повишило: от 90 на 9%. Това показват данните на Pew Research Center.
Операторите на платформи реагират на опасенията с подобни мерки на тези, които вече са предприемали през предходните години.
Meta например изтрива дезинформация за изборния процес и призиви за насилие, които е открила в своите платформи като Facebook и Instagram. Освен това в седмицата преди изборния ден не се допускат нови реклами на политически кампании и реклами, които съветват да не се гласува. Главният лобист на Meta Ник Клег казва: „В средата на мандата работят стотици служители в повече от 40 екипа“.
Tiktok и Youtube също изтриват екстремистко съдържание и дезинформация. „Ще останем бдителни преди, по време и след изборния ден", обяви Лесли Милър, отговорният мениджър на Youtube. В платформата ще бъдат специално подчертани източниците, които са класифицирани като надеждни по темите на предизборната кампания.
Twitter забранява дезинформацията и предоставя на обидните туитове връзки към достоверно съдържание; предизборната реклама е напълно забранена. Освен това алгоритмите не трябва да действат като усилватели. Но не е ясно дали тези мерки ще останат в сила и след поглъщането на компанията от технологичния милиардер Илон Мъск.
Преди седмица Twitter например блокира достъпа на някои служители до вътрешните инструменти за модериране на съдържание и прилагане на политики, като ограничи възможността им да предприемат действия срещу предизборната дезинформация, съобщи Bloomberg News. След публичните критики Мъск посочи, че ще отмени ограниченията. Не е ясно обаче дали това се е случило.
Мерките на технологичните гиганти са нееднозначни: група от Нюйоркския университет тества 20 дезинформационни реклами във Facebook, Tiktok и Youtube в рамките на експеримент в оспорвани щати като Аризона и Джорджия. Само Youtube се справя добре, Facebook се справя по-зле, а Tiktok е пропуснала 90% от рекламите с невярна информация.
„Всъщност това е много объркващо поле, защото няма регулация, нито стандарти, които тези компании трябва да спазват", казва Кейти Харбат пред обществената радиостанция NPR. „Всички те просто взимат решенията, които смятат за най-добри за тях и за техния бизнес“. Харбат е бивш ръководител на отдел "Политика на кампаниите" във Facebook.
Загриженост за реакциите след резултатите от изборите
Истинското изпитание за цифровите платформи обаче може да настъпи непосредствено след изборите. Institute for Strategic Dialogue предупреди за насилствени нападения - особено от страна на екстремисти от дясната политическа сила. Много от кандидатите на Републиканската партия на практика са се подчинили на тези екстремисти, предупреждава институтът.
След поражението си на президентските избори през 2020 г. Доналд Тръмп заяви, че изборната му победа е била открадната. Сега платформите искат да бъдат по-добре подготвени за подобни неверни твърдения. Мениджърът на Youtube Милър заяви: „От деня на изборите хората ще виждат контекст под видеоклиповете и в горната част на резултатите от търсенето, които са свързани с междинните избори“.
Лобистът на Meta Клег обяви, че ще обърне специално внимание на евентуални нападения срещу изборни служители. „Инвестираме в проактивно откриване на заплахи", казва Клег.
Но не само големите платформи решават как ще се възприемат изборите. Алтернативни платформи като Parler, Truth Social на Тръмп или Gettr са друг фактор за разпространението на погрешна информация.
Според данни на New York Times поне 69 милиона потребители вече са абонати на такива платформи, за да избегнат предполагаемата „цензура" на технологични гиганти като Twitter или Facebook. Там също ще се реши дали изборите ще доведат до насилие.