fallback

Инвеститорите наказват Зукърбърг заради провала на скъпото предложение за метавселената

В следборсовата сесия цената на акциите се понижи с почти 20% и изтриха 67 млрд. долара от пазарната им стойност 

07:57 | 27.10.22 г. 1
Автор - снимка
Създател

Wall Street губи търпение по отношение на огромните и експериментални залози на главния изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг за неговия проект за метавселената, които помогнаха за увеличаване на общите разходи на компанията с една пета през третото тримесечие, предава Ройтерс. 

Meta се бори с множество предизвикателства, сред които трудният макроикономически климат, нарастващата конкуренция от страна на конкурента TikTok и последиците от промените в системата за проследяване на реклами на Apple Inc., които се отразиха негативно на огромния ѝ рекламен бизнес.

Поне някои от тези проблеми се усещат в Силициевата долина, като във вторник YouTube на Google отчете спад на рекламните приходи, а миналата седмица Snap Inc. представи разочароващи резултати.

Инвеститорите се втурнаха да продават акциите на Meta Platforms Inc. в следборсовата сесия, като ги обезцениха с почти 20% и изтриха 67 млрд. долара от пазарната си стойност, след като компанията отчете втория пореден спад на тримесечната си печалба.

Компанията майка на Facebook заяви, че общите ѝ разходи могат да нараснат с до 16% през следващата година и очаква, че оперативните загуби на Reality Labs - звеното, отговорно за реализирането на метавселената – „ще нараснат значително" през следващата година.

Един от акционерите на Meta наскоро изрази загриженост, като нарече инвестициите на компанията „свръхголеми и ужасяващи". Анализаторите в сряда ги нарекоха „объркващи и смущаващи", а неспособността на Meta да намали разходите – „изключително тревожна".

По време на конферентния разговор след отчета за приходите анализаторът на Jefferies Брент Тил попита мениджмънта: „Мисля, че един вид обобщавам усещането на инвеститорите в момента, че има твърде много експериментални залози спрямо доказани залози на фундамента ... Мисля, че всички биха искали да чуят защо смятате, че това се изплаща“?

През тримесечието юли-септември загубите на Reality Labs нараснаха до огромните 3,67 млрд. долара от 2,63 млрд. долара година по-рано. Приходите са намалели почти наполовина.

„Би било грешка да не се съсредоточим върху някоя от тези области, които ще бъдат от основно значение за нашето бъдеще", каза Зукърбърг по време на разговора.

„Знам, че понякога, когато доставяме даден продукт ... хората казват: „Ей, похарчихте всички тези пари и произведохте това нещо", а аз мисля, че това не е съвсем правилният начин да се мисли за него“. 

„...извършваме водеща работа, която ще се превърне в... евентуално в зрели продукти на различен каданс в различни периоди от време през следващите пет до десет години“.

Той говорѝ за различните усилия на компанията, включително за наскоро представените очила за виртуална и смесена реалност, наречени Quest Pro, чиято цена е 1500 долара, и за социална платформа за метавселена, в която хората могат да изразяват себе си чрез аватари.

Той заяви, че Meta инвестира в две други области: добавена реалност и невронни интерфейси.

Голям залог 

„Метавселената... изглежда като една голяма авантюра предвид икономическата криза", казва Паоло Пескаторе, анализатор в PP Foresight, и добавя, че пътят напред ще бъде „дълъг и болезнен".

„Хората не бързат да се вдигнат от местата си, за да си купят VR очила или дори да гледат 360-градусови видеоклипове ... Новото устройство все още изглежда като скъпа играчка", каза той.

Цената на акциите на Meta след отчета.

В момент, когато други технологични компании като Microsoft и Alphabet, майка на Google, съкращават работни места или забавят наемането на служители, броят на служителите на Meta нарасна с 32% през третото тримесечие спрямо края на второто.

В отворено писмо до Зукърбърг в понеделник акционерът на Meta Altimeter Capital Management призова Meta да оптимизира дейността си, като съкрати работни места и капиталови разходи.

Фондът предложи Meta да ограничи годишните инвестиции в метавселената до 5 млрд. долара вместо досегашните 10 млрд. долара.

Цената на акциите на компанията се срина с повече от 19% след края на търговията и в следборсовата търговия беше на най-ниското си ниво от 2016 г. Meta вече е загубила повече от две трети от стойността си на фондовия пазар от началото на годината.

През третото тримесечие приходите на Meta са намалели с четири процента на годишна база до 27,7 млрд. долара. Това е второ поредно тримесечие с понижение на приходите. В същото време разходите на компанията са се увеличили с 19% на годишна база до 22,1 млрд. долара. Оперативната печалба спада с 46% на годишна база до 5,66 млрд. долара.

Зукърбърг заяви: „Все още не сме там, където според мен трябва да бъдем, но вярвам, че през следващата година ще се върнем към по-здравословен растеж на приходите". За тази цел, каза той, компанията ще „планира консервативно". Главният финансов директор на компанията Дейвид Уенър беше по-ясен, говорейки за „дисциплина на разходите". С други думи: Meta все пак иска да спестява.

Компанията също така не желае да добавя нови служители, съобщи Уенър. „Предполагаме, че наемането на нови служители ще се забави драстично в бъдеще и че числеността на персонала ще се запази на сегашното ниво през следващата година", казва Уенър. През последното тримесечие Meta е създала 3700 нови работни места, а в края на септември в нея са работили около 87 000 души.

Meta и досега беше в трудна среда, но сега ситуацията се влошава още повече, преценява анализаторът на Forrester Майк Прулкс: „Поколението Z напуска Facebook, а употребата на кратки видеоклипове на Reels е слаба в сравнение с Tiktok". Сега икономическите проблеми ще влошат ситуацията. „Маркетинговите шефове ще бъдат предпазливи през 2023 г., ще намалят рекламните си бюджети и ще разчитат на утвърдени канали", казва Проулкс.

Анализаторът Брент Тил от инвестиционната банка Jefferies също предупреди, че в рекламния бизнес може да се очакват нови неуспехи. „Приходите от реклама в САЩ и Канада са намалели с четири процента на годишна база, което подчертава, че ключовите пазари на Meta се свиват“, коментира той, цитиран от германския Handelsblatt. 

Защо Северна Америка е толкова важна за Мета, се вижда от три данни. През последното тримесечие в САЩ и Канада Meta е постигнала месечни приходи от всеки потребител в размер на около 49,13 долара на месец. В Европа този показател е 14,23 долара. В световен мащаб цифрата е 9,41 долара. С други думи, един потребител в САЩ е толкова икономически ценен за компанията, колкото трима потребители от Европа, взети заедно.

Метавселената причинява загуба от 9 млрд. долара

Амбициите на метавселената, които са обединени в звеното Reality Labs, са причина за голяма загуба от 2,76 млрд. долара само през последното тримесечие. От началото на тази година досега звеното е реализирало загуба в размер на 9,4 млрд. долара.

През следващите години залогът на метавселената ще струва на компанията му още повече пари, посочва Зукърбърг. Meta обяви, че „загубите на Reality Labs ще се увеличат значително на годишна база през 2023 г.". 

Според него в средносрочен план компанията иска да печели пари от приложения за бизнес клиенти. „Всяка година 200 милиона души си купуват нови компютри, предимно за да работят на тях", каза Зукърбърг.

Според него в бъдеще част от тази работа ще се извършва в метавселената, като клиентите ще използват VR очила, за да вършат работата си, вместо да седят пред компютъра. „Това ще бъде по-добра среда в перспектива, отколкото да сте пред компютъра", обещава Зукърбърг.

За последното тримесечие на тази година Meta прогнозира приходи в размер от 30 до 32,5 млрд. долара. Анализаторите очакваха приходи от около 32,2 млрд. долара.

Приходите от реклама отслабват

Най-важният източник на приходи за Meta е рекламата, която компанията поставя в своите продукти, например във Facebook или Instagram. Поради опасенията за икономиката рекламодателите ограничават разходите си. Освен това производителят на iPhone Apple ограничи целевата реклама на своите устройства, което струва на компании като Facebook допълнителни приходи.

Meta не е единствената компания, засегната от по-строгата рекламна среда. Миналата седмица акциите на платформата Snap се сринаха с 30%, след като компанията отчете слаби данни за приходите.

Главният изпълнителен директор на Meta Platforms Inc. Марк Зукърбърг. Снимка: Bloomberg

Компанията майка на Google Alphabet също разочарова с тримесечните си данни, представени във вторник. Видеопорталът Youtube на Google за първи път отчете спад на продажбите. В резултат на това в сряда цената на акциите на Alphabet спадна с повече от девет процента.

 Зукърбърг даде и конкретни подробности за това как компанията му трябва да печели пари в бъдеще. Услугата за изпращане на съобщения WhatsApp трябва да реализира печалба. За тази цел компаниите трябва да плащат за услугата. „Платените съобщения са възможност, която започваме да използваме", каза Зукърбърг. Конкурентът на SAP Salesforce вече използва WhatsApp за комуникация с клиенти. В Индия в WhatsApp е създадена цялостна среда за пазаруване, каза мениджърът.

Кратките видео формати, публикувани под името Reels, също трябва да носят печалби в бъдеще, смята Зукърбърг. „Във Facebook и Instagram всеки ден се гледат над 140 милиарда Reels. Това е 50-процентно увеличение в сравнение с преди шест месеца", каза Зукърбърг. Понастоящем приходите от реклама там са около три милиарда долара, казва той. И те ще се увеличават, обеща предприемачът. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:05 | 27.10.22 г.
fallback
Още от Социални мрежи виж още