Покупката на Meta Platforms Inc. на търсачката за GIF Giphy за 315 млн. долара ще бъде блокирана отново от антитръстовия орган на Обединеното кралство, с което ще се сложи край на годините несигурност около сделката.
Органът за защита на конкуренцията и пазарите (CMA) заяви във вторник, че ще нареди на Meta да продаде Giphy Inc. за втори път, след като апелативен съд върна решението на регулатора за преразглеждане. Подходящият купувач ще бъде определен на по-късна дата.
„Разочаровани сме от решението на CMA, но приемаме днешното решение като последна дума по въпроса", заяви говорител на Meta. „Благодарни сме на екипа на Giphy в този несигурен за бизнеса им момент и им желаем успех“, предава Bloomberg
Британската агенция засили проверките за господстващото положение на големите технологични компании, откакто получи нови правомощия след Brexit. Нейното звено за цифрови пазари, което ще се съсредоточи върху контрола върху най-големите технологични фирми в света, в момента работи в сянка, като очаква законодателно одобрение от правителството.
Решението е взето, след като през миналата година CMA нареди на Meta да прекрати сделката след задълбочено проучване, което установи, че обвързването би могло да намали конкуренцията между платформите за социални медии. Meta, която нарече констатациите „ирационални", обжалва пред лондонски съд. След като съдиите откриха проблеми в процеса на проучване, сделката беше върната на агенцията за ново разглеждане.
„Тази сделка би намалила значително конкуренцията на два пазара", заяви в изявление Стюарт Макинтош, председател на независимата разследваща група, провеждаща т.нар. разследване за връщане. „Тя вече доведе до отстраняването на потенциален претендент на пазара на дисплейната реклама в Обединеното кралство, като същевременно дава възможност на Meta да увеличи още повече значителната си пазарна мощ на пазара на социалните медии“.
Този ход на CMA не е безпрецедентен. През април 2020 г. комисията блокира обвързването на Sabre Corp. с конкурентната услуга за резервации на пътувания Farelogix Inc., като заяви, че то е антиконкурентно. Регулаторът заяви, че сделката би могла да намали иновациите в сектора и да доведе до по-високи такси за някои продукти.
Сегашната заповед за продажбата обаче бележи първия случай, в който глобален регулаторен орган принуждава голяма технологична фирма да развали завършена сделка.
Все още не е ясно кой може да кандидатства за закупуване на производителя на GIF файлове. Според документи, оповестени по време на разследването, самата Giphy е заявила, че липсват подходящи заинтересовани купувачи. Компанията заяви, че след обявяването на сделката преди две години се наблюдава спад в употребата на GIF-ове и че те вече се считат за „притеснителни" и са „излезли от мода".