Meta прекрати руска кампания за фалшиви новини срещу Украйна. Общо компанията за социални медии е открила над 1600 акаунта, както и 700 страници в платформата си Facebook и около 30 профила в платформата за снимки и видео Instagram, които са принадлежали на мрежата. Кампанията е била насочена към потребители във Франция, Италия, Великобритания, Германия и Украйна.
В публикация в блога си компанията майка на Facebook съобщи, че е премахнала и малка мрежа, която е възникнала в Китай и е действала в множество платформи за социални медии, като е била насочена и към американските избиратели от двете страни на политическия спектър преди междинните избори през 2022 г. Мрежата също така е прокарвала антиправителствени настроения, свързани с външната политика на Чешката република спрямо Китай и Украйна, заяви Meta, цитирана от The Wall Street Journal.
Компанията заяви, че е премахнала и много по-голяма мрежа, която произхожда от Русия и е действала в разклонена мрежа от над 60 уебсайта, които са били направени да изглеждат като легитимни европейски новинарски организации. Мрежата е била насочена към Германия, както и към Франция, Италия, Украйна и Обединеното кралство, с наративи, подкрепящи Русия в конфликта с Украйна и критикуващи украинските бежанци, заяви Meta.
Този ход е последният опит на Meta да се противопостави на пропагандата и дезинформацията в своите услуги. Компанията, известна като Facebook до промяната на името си миналата година, има повече от 3,6 милиарда потребители в своите социални медии и платформи за съобщения, сред които е и WhatsApp.
Компанията майка на Facebook нарече това „най-голямата и сложна операция с руски произход, която сме прекъснали от началото на войната в Украйна". По думите на концерна тя представлява необичайна комбинация от изтънченост и груба сила. Подправените уебсайтове и използването на много езици са изисквали както технически, така и лингвистични инвестиции. От друга страна, усилването в социалните медии е разчитало предимно на груби реклами и фалшиви акаунти. Всъщност по-голямата част от акаунтите, страниците и рекламите в платформите са открити и премахнати от автоматичните системи още преди Meta да е започнала разследването си.
„Операцията започна през май т.г. и се съсредоточи върху разрастваща се мрежа от над 60 уебсайта, които внимателно се представяха за легитимни уебсайтове на новинарски организации в Европа, включително Spiegel, The Guardian и Bild. Там те публикуваха оригинални статии, които критикуваха Украйна и украинските бежанци, подкрепяха Русия и твърдяха, че западните санкции срещу Русия ще имат обратен ефект. След това те популяризираха тези статии, както и оригинални мемета и видеоклипове в YouTube в много интернет услуги, включително Facebook, Instagram, Telegram, Twitter, уебсайтовете за петиции Change.org и Avaaz и дори LiveJournal. По време на разследването ни, когато блокирахме домейните на тази операция, те се опитваха да създадат нови уебсайтове, което говори за упоритост и непрекъснато инвестиране в тази дейност в интернет. Те работеха предимно на английски, френски, немски, италиански, испански, руски и украински език. В няколко случая съдържанието на операцията беше подсилва но от страниците във Facebook на руските посолства в Европа и Азия“, поясняват от компанията на Марк Зукърбърг.
И двете кампании са били спрени в началото, преди да достигнат до много потребители, подчертава Meta. Но действията на китайците се различават от предишните кампании в страната, тъй като този път се преструват, че акаунтите във Facebook, Instagram и Twitter са на американци. Те са представлявали както консервативни, така и либерални гледни точки.
Meta редовно съобщава за премахването на този тип мрежи от своите услуги за социални медии след откритието, че руските тролове са използвали Facebook, за да се намесят в изборите в САЩ през 2016 г. Компанията често обявява най-забележителните от своите координирани премахвания на неавтентични мрежи и всяко тримесечие публикува доклад, обобщаващ премахванията на различни мрежи от нейните услуги.