fallback

Мартин Захариев: Социалните медии влияят на решението ни за кого да гласуваме

Тънка е границата между това какво е фалшива информация, цензура, свобода на мнението и затова няма централизирано европейско законодателство, посочи експертът

22:04 | 09.09.22 г.

Ролята на социалните медии се затвърди в последните две-три години поради пандемията и наложените ограничения, което накара партиите да се преместят във виртуалното пространство. Социалните медии категорично влияят осезаемо на решението ни за кого ще гласуваме, каза в предаването „В развитие” на Bloomberg TV Bulgaria доц. Мартин Захариев, старши правен експерт във фондация "Право и Интернет" и преподавател в УНИБИТ.

Той даде пример със скандала с Cambridge Analytica, при който се оказа, че в резултат на действията на една социална мрежа под една или друга форма са повлияни десетки милиони американски граждани в изборите за президент.

„Ето защо трябва да се стремим да създадем определени гаранции това да не се случва. Наблюдението ми е, че Централната избирателна комисия, включително и заради текстове в Изборния кодекс, се въздържа от това активно да разпорежда премахване на съдържание от социални мрежи като Facebook, Twitter и други, защото те не са квалифицирани като медии и доставчици на медийни услуги за целите на Изборния кодекс, коментира доц. Захариев. – Това, което ЦИК активно прави, е да се противопоставя на всякакъв опит за разгласяване на изборни резултати в деня на изборите.“

Според него е доста тънка границата между това какво е фалшива информация, какво е цензура, какво е свобода на мнението и това е една от причините да няма централизирано законодателство на европейско ниво, така и у нас, което ясно да посочва какво е фалшива новина.

 „Пътят е саморегулация, като социалните медии приемат свои правила и стандарти”, смята експертът.

Доц. Захариев предупреди, че споделените данни в социалните мрежи стават достъпни за по-широк кръг хора, понякога и неограничен кръг лица. „Трябва да имаме едно наум, че когато споделяме свои данни в социалните медии, те могат никога да не бъдат събрани или изтрити и да достигнат до непознати за нас субекти“, потвърди експертът.

Каква е ролята на социалните медии в българския политически живот? Използват ли нестандартни похвати политическите формации, за да стимулират по-активно поведение от  страна на потребителите? Каква е защитата срещу хакерски атаки на профилите им в социалните мрежи? Има ли целенасочени атаки към профилите на политически лица? Как се борят големите партии за доминация върху информацията? Защитени ли личните ни данни?

Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „В развитие” може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:50 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Социални мрежи виж още