Допреди месец купувачите в уебсайта на Dell, търсещи нов лаптоп, можеха да влязат, използвайки идентификационните си данни от Facebook, за да избегнат създаването на ново потребителско име и парола. Тази опция вече я няма, пише CNBC.
Dell не е единствената. Други големи марки, включително Best Buy, Ford Motor, Pottery Barn, Nike, Patagonia, Match и услугата за видео стрийминг Twitch на Amazon, премахнаха възможността за влизане с регистрационните данни от Facebook. Това е значителен обрат спрямо няколко години по-рано, когато влизането в различни платформи с регистрацията от Facebook беше нещо обичайно, често допълнено от бутони, позволяващи ползването и на други регистрации – тези за Google, Twitter или LinkedIn.
Джен Фелч, главен дигитален и главен информационен директор на Dell, твърди, че хората са спрели да използват тази опция заради причини, свързани с притесненията им за сигурността, неприкосновеността и споделянето на данни.
„Разгледахме колко хора избират да ползват идентификаторите си от социалните мрежи, за да влязат, и разбрахме, че нещата са се променили с времето“, коментира Фелч. „Едно от нещата, които наблюдаваме в индустрията, е, че има все повече и повече рискове за сигурността или от кражба на акаунти, независимо дали става дума за Instagram или Facebook, или каквото и да е. Ето защо наблюдаваме как хората вземат решение да изолират акаунта си в социалните мрежи, вместо да правят други връзки с него“, посочва още тя.
Тази тенденция е поредният сигнал за намаляващото влияние на Facebook върху интернет след повече от десетилетие на впечатляващ растеж. През последната година бизнесът на компанията беше засегнат както от промяната в поверителността на iOS на Apple, която направи по-трудно таргетирането на реклами, така и от влошаващата се икономика, конкуренцията от страна на услугата за кратки видеа TikTok и репутационните щети, след като човек, работил в компанията, публикува документи, показващи, че Facebook е знаел за вредите, които носят много от продуктите му.
Очаква се приходите на компанията за третото тримесечие да спаднат за втори пореден отчетен период. В края на миналата година Facebook промени името си на Meta като отражение на усилията ѝ да се отдалечи от социалните мрежи и да се насочи към футуристичната метавселена, в която хората ще работят, учат и играят във виртуален свят. А в отговор на промените в потребителското поведение през юли Meta каза, че потребителите на виртуална реалност ще могат да ползват нейните очила, без да е нужно да имат регистрация във Facebook.
Говорител на компанията е отказал да коментира темата. Представители на Ford, Patagonia и Twitch не са пожелали да споделят защо са премахнали Facebook бутона, а Best Buy, Pottery Barn, Nike и Match не са отговорили на запитването за коментар.
Ракеш Сони, главен изпълнителен директор на компанията за управление на дигиталната идентичност LoginRadius, твърди, че много компании някога са смятали тази опция за лесен метод, чрез който потребителите да си осигурят сигурен достъп до техните сайтове, без да се налага да си създават десетки потребителски имена и пароли.
Това трябваше да бъде печеливша стратегия и за онлайн бизнесите, и за големите интернет компании, и за рекламодателите.