Meta Platforms, компанията майка на Facebook и Instagram, отчете първият в историята си спад на тримесечните приходи, след като икономическата несигурност накара рекламодателите да свият бюджетите си, предава Bloomberg. Приходите на Meta са достигнали 28,8 млрд. долара през второто тримесечие, което се оказа под средната прогноза на анализаторите за 28,9 млрд. долара. Очакванията на компанията за настоящото тримесечие също разочароваха. Новината изпрати цената на акциите на Meta с над 6% надолу по време на следборсовата търговия. Усилията на компанията, свързани с рекламните продажби, са изправени пред предизвикателства. Рекламодателите харчат по-малко заради икономическия натиск, което оставя Meta и нейните конкуренти да се конкурират за по-малки бюджети. Промените в правилата за поверителност на Apple направиха рекламите във Facebook и Instagram не толкова ефективни колкото преди. Междувременно в опит за конкуриране с TikTok социалните мрежи показват на повече потребители кратки видеа – формат, с който рекламодателите все още свикват. Засега компанията не изкарва достатъчно пари от това внимание. Всеки ден 2,88 млрд. души използват социалните мрежи на Meta, което е малко под средната бройка от 2,91 млрд., колкото очакваха анализаторите.
Цената на акциите на базираната в Менло Парк, Калифорния, компания спадна с 6,3 на сто, след като приключи сесията на ниво от 169,58 долара. От началото на годината книжата са загубили половината от стойността си. Meta също така разкри, че дневната активна потребителска база на Facebook е нараснала до 1,97 милиарда потребители. Преди три месеца броят им е бил 1,96 млрд. Увеличението се противопостави на очакванията на анализаторите, анкетирани от FactSet, които смятаха, че броят на потребителите ще намалее. Компанията отчете нетна печалба от 6,7 млрд. долара за второто тримесечие, като това е третото поредно тримесечие, в което печалбата на Meta намалява. Компанията не е имала такъв спад от четвъртото тримесечие на 2012 г. насам. Meta преживява период на голяма промяна. Главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг се опитва да накара служителите да работя по-усърдно за задържането на потребителите, за привличането на млади хора и за предотвратяване миграцията към TikTok на ByteDance. Meta интегрира повече Reels – формат за кратки видеа, напомнящ на TikTok – в своите приложения и започна да плаща на създатели на съдържание, за публикуват такива. Освен това гигантът направи съществена промяна в алгоритмите на социалните си мрежи, за да се фокусира върху това да показва на хората нови видове съдържание от хора и страници, които те не следват. Слабото рекламно търсене се отрази на средната цена на реклама в Meta, която спадна с 14% през тримесечието. Преди година компанията отчете увеличение от 47% на годишна база на средната си цена за реклама.Компанията заяви, че продължава да се сблъсква с предизвикателства при насочването на рекламите в резултат на промените, направени от Apple Inc. в операционната система на iPhone. Главният оперативен директор Шерил Сандбърг заяви в последния си разговор с анализаторите, преди да напусне Meta след 14 години, че компанията адаптира бизнеса си, за да извършва по-добро таргетиране на рекламите - с по-малко потребителски данни - с продукти като рекламите "click-to-message", които отварят чат с компания, когато потребителят кликне върху рекламата. Тези реклами вече са бизнес за няколко милиарда долара, който расте с двуцифрени темпове, каза тя. „Ние сме изключително оптимистично настроени за тази област от нашия бизнес и съм много убедена, че тя ще проработи", каза Сандбърг. Главният финансов директор Дейвид Уенер заяви, че компанията, подобно на други, усеща негативните последици от силния долар, който натежава върху горната граница на приходите. Забавянето на разходите на рекламодателите засяга някои конкуренти повече от други. Google на Alphabet се радва на увеличение на рекламните продажби, особено на рекламите в търсачката си. Но Snap и Twitter не успяха да изпълнят целите за приходите си от продажби. Приходите на Twitter дори са спаднали. За да се справи с несигурността, Facebook се опитва да обуздае разходите си чрез забавяне наемането на кадри и фокусиране върху по-малко приоритети, като развиването на стратегията за кратки видеа и алгоритъма за препоръки. Компанията все още инвестира в метавселената. Но разходите ѝ се забавят в някои области. Проекти, като часовника, който ще показва снимки, засега са на пауза. Компанията също така заяви, че очаква общите ѝ разходи за 2022 г. да бъдат между 85 и 88 млрд. долара, което е по-малко от предишната прогноза на компанията за 87-92 млрд. долара. Концернът обясни понижената прогноза с намаляването на броя на наеманите служители и общите планове за растеж на разходите през годината.
Зукърбърг повтори, че компанията планира да забави темпото на дългосрочните инвестиции и постоянно да намалява ръста на броя на служителите през следващата година. „Това е период, който изисква повече интензивност", каза Зукърбърг. „Очаквам да свършим повече работа с по-малко ресурси“.