Wall Street се подготвя за най-слабия световен ръст на приходите в историята на социалните мрежи, тъй като засилващата се конкуренция на TikTok и Apple в рекламата заплашва да съвпадне с икономическите предизвикателства през второто тримесечие, предава Ройтерс.
По-слабите прогнози бяха направени след силна 2021 г., когато приходите от реклама на социалните мрежи в Съединените щати нараснаха с 36% до 58 млрд. долара, след като брандовете увеличиха маркетинговите си бюджети, за да се възстановят от пандемията и да достигнат до потребителите онлайн.
Но оттогава социалните мрежи предупреждават инвеститорите и служителите си, че нещата поемат в друга посока, след като инфлацията се изкачи до близо 40-годишен връх – среда, в която марките харчат по-малко за реклама.
Главният изпълнителен директор на Meta Platforms Марк Зукърбърг през юни каза на служителите, че компанията се отказва от плановете си за наемане на кадри и че „това може да е един от най-лошите спадове, който сме виждали в скорошната история“.
Snap, която притежава Snapchat, в четвъртък отчете най-слабите приходи в историята си, след като по-рано каза, че очаква да не изпълни прогнозите заради влошаващите се икономически условия.
Сега се очаква глобалните рекламни продажби в социалните мрежи да нараснат с 11% - най-слабият темп на растеж в историята по данни на MAGNA, която сви прогнозата си от 18%.
Анализатори очакваха известно забавяне на растежа след 2021 г. Въпреки това нарастващата конкуренция от приложението за кратки видеа TikTok и Apple създаде „перфектната буря“ и „инвеститорите са прави да гледат предпазливо“ към растежа на дигиталната реклама тази година, пишат анализатори на Barclays.
Apple вече предизвика сътресения в индустрията за дигитална реклама, когато въведе новия контрол на поверителността на iPhone миналата година, който засегна способността на компании като Meta и Snap да насочват и измерват реклами в приложенията си.
Собственият рекламен бизнес на Apple, който включва предимно разработчици, плащащи, за да промотират приложенията си в App Store, се очаква да нарасне с 36% тази година до 6,9 млрд. долара, писа Barclays, допълвайки, че заедно Apple и TikTok ще вземат 34% от всеки нов рекламен долар, който се харчи извън Китай тази година.
Лиор Елдан, главен оперативен директор на маркетинговата агенция Moburst, която работи с брандове като Uber и Reddit, твърди, че сега клиентите харчат с два до три пъти повече за реклами в Apple, отчасти заради ефективността на рекламите на други платформи, която намаля след промените, които Apple направи.
„Видяхме драматичен скок на бюджетите за реклами в търсачката на Apple след промените в поверителността“, казва той.
Въпреки че все още е по-малък от гиганти като Facebook и YouTube, TikTok е напът да нарасне с повече от 200%, превръщайки се в бизнес за 12 млрд. долара, написа Barclays.
TikTok остава важен за рекламните стратегии на много клиенти, коментира Ивон Уилямс, вицепрезидент медии в рекламната агенция Code3, която работи с марки като Gap и Dior.
Google, която ще отчете финансовите си резултати за второто тримесечие във вторник, е компанията, която вероятно е най-защитена от негативните ефекти.
Meta, Snap и Pinterest са далеч по-уязвими от промените в поверителността на Apple и от конкуренцията на TikTok, допълват от Barclays.