Ветеранът от Meta Platforms Хавиер Оливан поема поста на главен оперативен директор на компанията, след като изигра ключова, но не толкова видима роля в експлозивния растеж на социалната мрежа в последните 15 години, предава Ройтерс.
Оливан ще замени Шерил Сандбърг, която снощи обяви, че се оттегля от Meta.
Всичко това се случва в момент, в който Meta се бори със забавяне на растежа и нарастване на разходите. Тя се трансформира от социална мрежа към такава, фокусирана в изграждането на метавселената.
Оливан, който е израснал в региона на Пиринеите в Северна Испания, има бакалавърски степени по електротехника и промишлено инженерство от Университета на Навара, както и магистърска степен по бизнес администрация от Станфордския университет.
Преди да се присъедини към Facebook в края на 2007 г. като ръководител на международния растеж, 44-годишният Оливан е работил в японската NTT и Siemens.
Когато става част от екипа, Facebook е още млада компания с около 40 млн. потребители, а сега има почти 3,6 млрд. потребители в основната си социална мрежа плюс другите си услуги като Instagram.
Въпреки че съблюдаваше международните операции, Оливан тласка експанзията на Facebook към държави като Индия, Япония, Русия, Индонезия и Бразилия, разкрива интервю, което той дава през 2010 г. за VentureBeat.
Критици твърдят, че компанията се е борила за растежа си, без да мисли сериозно за това как да пази потребителите от разпространението на дезинформация, реч на омразата и проблемно съдържание на развиващите се пазари.
Бившият продуктов мениджър на Facebook Франсис Хаугън разкри вътрешни документи, които по думите ѝ показват как компанията е поставила на преден план печалбата пред сигурността. По думите ѝ компанията не разполага с адекватни мерки за контрол, така че да премахва проблемно съдържание на езици, различни от английски.
Оливан, който според публикации в медиите обича парапланеризъм и каране на сърф, последно е работил като главен директор по растежа. На тази позиция той е управлявал функции във Facebook и Instagram, както и в чат услугите WhatsApp и Messenger.
На новата си позиция той ще продължи да ръководи инфраструктурното и корпоративното развитие. Но в портфолиото му ще се включат рекламата и бизнес продуктите, разкри главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг.
Едно нещо едва ли ще се промени. Оливан ще продължи да стои далеч от светлината на прожекторите, докато е главен оперативен директор. За сметка на това Сандбърг написа книга, която стана бестселър, посветена на жените на работното място. Освен това често представляваше Facebook на различни събития.
„Тази роля ще е различна от това, което Шерил направи. Ще бъде по-традиционна роля на главен оперативен директор, където Хави ще е фокусиран на вътрешно ниво и оперативно...“, посочва Зукърбърг.
Сега, когато Meta е зрял бизнес със 118 млрд. долара приходи, Оливан може да има по-малко автономност от Сандбърг, когато тя се присъедини към компанията в ранните ѝ години, твърди Брайън Уейсър, глобален президент в рекламната агенция GroupM.
Ключовият въпрос е дали Оливан ще бъде „по-внимателен“ към проблеми, свързани с неприкосновеността на данните, както и защитаването на брандовете от показването на рекламите им, редом до неподходящо съдържание, допълва той.