TikTok нашумя като приложение с донякъде глуповати видеоклипове със синхронизиране на устни, танцови движения и шеги. Сега някои потребители създават безкрайни канали с военни мемета и държавна пропаганда, които влияят на глобалната гледна точка към конфликта в Украйна.
Тази трансформация изправя приложението за кратки видеоклипове, чийто родител е китайският технологичен гигант ByteDance Ltd., пред едно от най-големите предизвикателства, откакто е създадено преди около пет години, пише The Wall Street Journal.
На фона на нарастването на напрежението между Русия и Украйна TikTok се затруднява вътрешнофирмено с въпроса как да се справи с повишената си роля в геополитиката, твърдят запознати. Някои от модераторите на съдържание в TikTok се затрудняват да разберат дали да не препоръчват определени публикации, да ги премахнат от приложението или да ограничат акаунтите на създателите им, твърдят източници.
Модераторите на съдържание също така са били объркани и как да се справят с някои клипове, маркирани от системите за филтриране на съдържанието на приложението. Без да има подробни инструкции за съдържанието, свързано с война, мениджърите на по-ниско ниво са били натоварени да усъвършенстват правилата в процеса на работа. Резултатът е непоследователност при третирането на подобно съдържание.
„Продължаваме да реагираме на войната в Украйна с увеличени ресурси за безопасност и сигурност, за да откриваме нови заплахи и да премахваме вредна дезинформация", заяви официално говорител на TikTok.
В неделя TikTok предприе най-голямата си стъпка досега, като спря качването на нови видеоклипове и предаването на живо от Русия, позовавайки се на безопасността на служителите си, след като Думата прие нов закон за „фалшивите новини". Този ход, който последва оттеглянето на други големи технологични и медийни компании от операциите им там, е забележителен, като се има предвид, че компанията майка на TikTok, ByteDance, е базирана в Пекин, където правителството се въздържа да подкрепи западните санкции срещу Русия.
Това се случи около седмица, след като TikTok заяви, че ще ограничи достъпа до някои акаунти на руски медии, контролирани от държавата, включително RT и Sputnik, в Европейския съюз. Като знак за сериозността на въпроса TikTok е уведомило ръководството на ByteDance в Пекин, което не е оспорило решението, казва един от запознатите с въпроса. Говорителка на TikTok пояснява, че главният изпълнителен директор има пълна автономия при вземането на всички решения относно дейността на TikTok.
Откакто Русия нахлу в Украйна на 24 февруари, потребителите на социални медии консумират огромно количество медийно съдържание, като снимки и видеоклипове, качени в платформи, сред които TikTok, Facebook на Meta Platforms Inc., Twitter Inc. и YouTube на Google. По-конкретно TikTok и Telegram предоставиха на потребителите близък достъп до съвременната война, но изследователи на социалните медии твърдят, че те се превърнали и в огнище на ненадеждна информация.
„Хората посещават TikTok за развлечение, но им се поднася неясна и дори подвеждаща информация за войната", казва Ан Крюгер, директор на базираната в Сидни група за изследване на дезинформацията First Draft. Според нея постоянните повторения на видеоклипове в платформата помагат за засилване на посланията.
И докато руските войски напредваха в Украйна, за един широко споделян видеоклип в TikTok на военни самолети, летящи във формация, се твърдеше, че е кадър от инвазията. Базираният във Вашингтон уебсайт за проверка на факти PolitiFact по-късно установи, че видеото е заснето от руски военен парад в средата на 2020 г. Оттогава видеото бе премахнато.
Друг видеоклип на войници, които скачат с парашут в зона на конфликт, е гледан от 20 милиона потребители на TikTok, преди да бъде премахнат - след като е установено, че кадрите са отпреди седем години, пояснява First Draft. Подобно съдържание често съдържа съобщение, в което се търсят дарения или съвети за създателя на съдържанието в очевидни усилия за монетизиране на клиповете му.
„В световен мащаб платформата се превърна в значимо място за много хора по света, за да гледат и да се информират за инвазията", казва Киаран О'Конър, ирландски изследовател от Institute for Strategic Dialogue. „Но тя се превърна и в инструмент за информационна война“.
Със сигурност TikTok далеч не е единствената платформа, която се затруднява да се справи с фалшивата информация. Но О'Конър заяви, че изследването му показва, че TikTok е разпространявал много повече фалшива информация за Украйна от руските държавно контролирани медии в сравнение с други социални медии.
Той анализира 12 видеоклипа в TikTok, публикувани от главния редактор на свързаната с руската държава новинарска телевизия RT, които популяризират пропагандата на Кремъл за Украйна като агресор. Публикувани в акаунт, който не е обозначен като държавна медия, видеоклиповете са гледани 21,3 милиона пъти към 8 март, което е повече от 11-те милиона гледания, които тя е събрала от публикуването на 21 видеоклипа в YouTube. Политиката на TikTok за поставяне на етикети на държавни медии се отнася само за организации.
Броени дни преди избухването на войната в Украйна висшестоящи служители на TikTok са имали онлайн среща, за да предложат нови правила на екипите си, които управляват платформата за руския и украинския пазар, твърдят запознати. Служителите са били част от екипите по право, обществена политика и доверие и безопасност в световен мащаб, базирани предимно в големите регионални бази на TikTok като Дъблин и Сингапур, твърдят запознати.
Ръководителите на приложението за кратки видеоклипове се срещат редовно, за да обсъждат стратегиите за реакция на кризата, и разполагат с оперативен център, отворен по всяко време, за да реагират на развоя на събитията, заявиха от TikTok. Нейният глобален екип за доверие и безопасност, ръководен от мениджър в Дъблин, контролира и прилага политиките за съдържанието им, казва компанията.
Впоследствие TikTok започва да проверява видеоклипове, свързани с войната, чрез отворени онлайн ресурси и бази данни, за да провери дали кадрите са съществували онлайн преди конфликта, като се стреми да идентифицира и премахне стари изображения на изтребители, бомбардировки и военни операции, които се представят за скорошно съдържание, поясняват запознати.
Други платформи са изпреварили TikTok в решаването на някои от тези проблеми.
В рамките на няколко дни след избухването на конфликта в Украйна Meta, Twitter и YouTube подробно описаха стъпките, които предприемат, за да намалят информацията, която смятат за невярна или подвеждаща. Компаниите въведоха нови политики и започнаха да обозначават и понижават значението на публикации от и съдържащи връзки към свързани с държавата руски медии.
Трите компании също така подробно описаха как са премахнали и окончателно спрели акаунти, видеоклипове и публикации с произход от Русия, насочени срещу Украйна, или за измамни практики и дезинформация. TikTok не е оповестил публично никакви конкретни данни относно премахването на неавтентични публикации и потребители.