Две от социалните мрежи, които ползвате, събират много данни за вас. Може и да не останете доволни какво прави едната с тях. Това сочи скорошно проучване, публикувано миналия месец от компанията за мобилен маркетинг URL Genius, пише CNBC.
В него се посочва, че YouTube и TikTok следят личните данни на потребителите повече от другите приложения на социални мрежи.
Проучването е установило, че YouTube, която е собственост на Google, събира лични данни най-вече за собствени цели – като да следи онлайн историята на търсене и дори локацията на потребителите, за да предлага подходящи реклами. Но TikTok, която е собственост на китайския технологичен гигант ByteDance, предимно позволява на трети страни да събират информацията.
С тракери на трети страни по същество е невъзможно да знаете кой следи данните ви и каква информация събира – от това с кои публикации си взаимодействате и по колко време, до физическото ви местоположение и всяка друга лична информация, която споделяте с приложението.
Проучването отбелязва, че тракерите на трети страни могат да проследяват активността ви в други уебсайтове, дори след като напуснете приложението.
За изследването URL Genius е използва функцията Record App Activity на iOS на Apple, за да преброи колко различни домейна проследяват активността на потребителя в 10 различни приложения на социални мрежи – YouTube, TikTok, Twitter, Telegram, LinkedIn, Instagram, Facebook, Snapchat, Messenger и WhatsApp – в рамките на едно посещение, дори преди да влезете в профила си.
YouTube и TikTok са оглавили списъка с по 14 мрежови контакта, което е значително повече от средните 6 на приложение. Всички данни вероятно са по-високи за потребителите, които са влезли в акаунтите си в тези приложения, допълва проучването.
Десет от тракерите на YouTube са нейни собствени, което означава, че платформата проследява активността на потребителите за свои цели. Четири от контактите са били от домейни на трети страни, а това значи, че платформата позволява на малък брой неизвестни външни играчи да събират информация и да проследяват активността на потребителите.
Резултатите за TikTok са още по-любопитни: 13 от 14 мрежови контакта в популярното приложение са на трети страни. Проследяването от трети страни се случва дори когато потребителите не са избрали да разрешат проследяване в настройките на приложението, показва проучването.
„Понастоящем потребителите не могат да видят какви данни се споделят с мрежи на трети страни или как ще бъдат използвани техните данни“, пишат авторите на доклада.
През октомври Wired публикува информация за това как TikTok следи потребителските данни, включително местоположението, историята на търсене, IP адреси, видеоклиповете, които се гледат, и колко време прекарват потребителите в гледането им. Благодарение на това TikTok може да си вади изводи за лични характеристики - от възрастовата група до пола - въз основа на друга информация, която събира. Google и други сайтове правят същото нещо – практика, наречена „предполагаема демография“.
В миналото TikTok беше обект на критики за начина, по който събира и използва данни, особено такива на по-млади потребители, включително се бореше с твърдения, че е прехвърлила така информация на китайски сървъри.
Както CNBC отбеляза миналата година, политиката за поверителност на TikTok гласи, че приложението може да споделя информация с китайската си компания майка, макар че твърди, че използва мерки за сигурност за „защита на чувствителни потребителски данни“.
През 2020 г. тогавашният президент на САЩ Доналд Тръмп се опита да забрани TikTok в страната заради опасения относно политиките за сигурност на данните в приложението, преди настоящият президент Джо Байдън да отстъпи от тези заплахи и да нареди преглед на потенциалните заплахи за сигурността, породени от чуждестранни приложения.
Нито TikTok, нито YouTube, са отговорили веднага на запитването за коментар.