Очаква се регулаторът по конкуренцията в Обединеното кралство (CMA) да блокира придобиването от Meta за 315 милиона долара на онлайн gif платформата Giphy през следващите дни в знак, сигнализиращ ескалация на атаката на органа срещу т. нар. Big Tech.
Органът за конкуренцията и пазарите е напът да отмени сделката, твърди Financial Times, цитирайки лица, близки до въпроса. Това би било първият път, в който CMA разваля голяма технологична сделка.
Органът започна да разследва придобиването от Мета на базираната в Ню Йорк Giphy - най-големия доставчик на анимирани изображения за социалните мрежи, известни като gif - през юни миналата година. Едно евентуално решение за блокиране на сделката ще създаде привлекателен прецедент от регулатора на Обединеното кралство, който никога не се е опитвал да отмени завършена технологична сделка.
CMA отказва коментар по темата.
През август CMA временно постанови, че Meta, известна преди като Facebook, трябва да бъде принудена да продаде Giphy поради опасения за конкуренцията. До 1 декември трябва да се вземе окончателно решение.
По онова време CMA твърдеше, че Meta може да прекъсне достъпа на своите конкуренти до gifs и да изисква от платформи като TikTok или Snapchat да предадат повече от техните данни, за да имат достъп до gifs, консолидирайки властта в ръцете на Meta.
Надзорният орган също така твърди, че сделката може да премахне конкурент на Meta на пазара на дисплейна реклама в Обединеното кралство въпреки липсата на присъствие на Giphy в този сектор.
Facebook контролира 40 до 50% от пазара на дисплейна реклама в Обединеното кралство според CMA. Giphy предлагаше платена реклама в САЩ, а CMA твърди, че при предотвратяване на сливането Giphy може да разшири тази услуга в Обединеното кралство - нещо, което компанията отрече.
Meta агресивно се бори с оценката на регулатора и блокирането вероятно ще бъде спорно, което потенциално ще предизвика обжалване. В отговор на временните констатации на CMA американската компания обвини надзорния орган, че „включва международен обхват“ и „изпраща смразяващо послание към стартиращите предприемачи: не създавайте нови компании, защото няма да можете да ги продадете“.
През август Meta заяви: „Не сме съгласни с предварителните констатации на CMA, за които не вярваме, че са подкрепени от доказателствата. Както показахме, това сливане е в най-добрия интерес на хората и бизнеса в Обединеното кралство — и по целия свят — които използват Giphy и нашите услуги. Ще продължим да работим със CMA за справяне с погрешното схващане, че сделката вреди на конкуренцията“.
Сблъсъкът стана по-ожесточен през октомври, когато CMA глоби Meta с 50,5 милиона паунда за „сериозно нарушение“ на заповед, според която компанията трябва да остане отделна от Giphy по време на разследването. CMA обвини Meta, че „съзнателно отказва да докладва“ информация за себе си и Giphy, като наложи най-голямата досега глоба за подобно нарушение.