Анонсираното създаване на социална мрежа, носеща бранда на Доналд Тръмп, е нов знак, че експрезидентът републиканец се готви отново за изборна надпревара. Освен това то може да засили разцеплението в американското общество.
Безпочвените твърдения, че през 2020 г. демократите са откраднали от републиканеца президентския пост, навярно ще заемат едно от почетните места в съдържанието на новата платформа TRUTH Social, за която милиардерът съобщи в сряда. Очаква се тя да привлече мнозина консерватори, повярвали в твърденията за масови изборни нарушения, довели до щурма на Капитолия от 6 януари, пише в цитиран от БТА анализ за AFP Франки Тагарт.
Именно на този пиедестал от симпатизанти, които вече са мнозинство в републиканската партия, разчита бившият президент, за да се впусне през 2024 г. в евентуална нова кампания, която да го върне в Белия дом. До момента Доналд Тръмп само бегло е скицирал намеренията си, без да ги потвърди нито веднъж.
След 6 януари Тръмп бе блокиран от основните социални мрежи. Новата му платформа TRUTH Social ще започне работа в началото на 2022 г. в информационна среда, където също цари разделение - и в социалните мрежи, и в традиционните медии.
Някога американците успяваха да стигнат до единно мнение по обща за всички съвкупност от факти и ценности, докато днес два непримирими лагера се гледат с подозрение и всеки е въоръжен със собствена версия за реалността, подсилвана от любимата му медия.
Разследващият журналист Карл Бърнстийн, чиито разкрития по аферата "Уотъргейт" заедно с Боб Удуърд предизвикаха оставката на президента Ричард Никсън, призова медиите и политиците да се включат по-активно в борбата с дезинформацията, всяваща разкол в страната.
„Разцеплението, което ни дели и поляризира в тази страна, е порочно. И дълбоко", заявява той. "Изпълнено е с омраза и гняв. А в по-голямата си част тази омраза и този гняв се крепят върху големи лъжи", добавя 77-годишният журналист.
Според това дали следиш прогресистката новинарска телевизия MSNBC или най-консервативната Fox News, Доналд Тръмп е представян било като последния отбранителен рубеж срещу една надигната от левицата културна вълна, пречещ на комунистите да вземат властта, било като най-голямата заплаха за американската демокрация от времето на Гражданската война през 19-и век. Привържениците на всяка от двете конкуриращи се медии рядко се сблъскват с информация, противоречаща на позициите им, и не само във връзка с президентските избори от 2020 г.
В медийното отразяване на демонстрациите в САЩ след убийството на афроамериканеца Джордж Флойд от полицай се открояваше същото разединение - левите показваха призивите за расова справедливост, а десните поставяха акцента върху картини на безредици и насилие.
Разделението е характерен белег за наследството от ерата на Тръмп. Над 81 милиона души гласуваха през 2020 г. за Джо Байдън и това бе рекорд, но пък и 74-те милиона, гласували за Тръмп, са втори най-висок резултат, постигнат от кандидат-президент.
Някои фигури от десницата като сина на експрезидента - Доналд Тръмп младши, са възприели стратегия, наречена "owning the libs", което може да се преведе като "вбесявай левчовците". Става дума да се прибягва до крайности, будейки възмущение сред левицата, и да се набляга върху темите, всяващи най-много раздори.
А в най-активните левичарски среди всички разногласия, засягащи етническите или сексуалните малцинства, се приписват на вродената нетърпимост на консерваторите.
Fox News все още има лоялна аудитория, но мнозина привърженици на Доналд Тръмп превключиха след изборите на други канали, с по-десни и по-конспиративни нагласи като Newsmax и One America News.
Предаванията на Newsmax в праймтайма например събират по над един милион зрители.
Поляризацията на медиите е признак за разширяване на пукнатините, разделящи американските щати по крайбрежията от по-консервативните във вътрешността на страната, които смятат крайбрежните за някакъв елит, откъснат от реалността.
Приложението на социалната мрежа Parler, използвано от консерваторите, блокирани в Twitter и Facebook, отбеляза скок в изтеглянията след изборите през 2020 г. и вече е събрало почти 9 милиона потребители.
В постовете си те обсъждат "културните войни" сега в САЩ - демонтажа на исторически статуи, професионалните спортисти, заставащи на коляно при изпълнението на националния химн, за да осъдят дискриминацията на чернокожите американци, уроците по история на расовото неравенство в училищата.
"Превключвайки каналите вечер, виждам две Америки, съществуващи паралелно днес", писа след изборите Брайън Стелтър, медиен анализаторк, работещ за CNN.