Рекламният бизнес на популярното приложение за снимки Snapchat е силно засегнат от мерките на Apple за повишаване на поверителността на потребителите на iPhone. Рекламодателите по-трудно измерват успеха на своите рекламни кампании, заяви компанията майка Snap след представянето на слабите данни за продажбите си през последното тримесечие. След това инвеститорите започнаха да разпродават акцията: Snap загуби една четвърт от стойността си в рамките на минути в следборсовата сесия на САЩ, предава Bloomberg.
През лятото Apple въведе правилото, че разработчиците на приложения трябва изрично да помолят за разрешение от потребителите, ако искат да проследят поведението им в различни приложения и услуги за рекламни цели. Според проучвания повечето потребители отхвърлят това, което разклаща някои предишни рекламни модели.
През последните години Snap разчита до голяма степен на малки реклами, които трябва да насърчат потребителите да щракнат незабавно - например рекламиране на приложения, които могат да бъдат инсталирани веднага. Но след въвеждането на новите правила за iPhone разработчиците вече не можело да разпознаят, например, дали даден потребител вече има приложението, каза мениджърът на Snap Джереми Горман. Нито пък са можели да измерят колко бързо потребителите реагират на рекламите и колко време са ги гледали. Алтернативните софтуерни инструменти, предоставени от Apple, се оказаха ненадеждни, критикува Горман.
„Това демонстрира ахилесовата пета в модела на Snap“, казва пред WSJ анализаторът на Truist Securities Юсеф Скуали. „Това всъщност е липса на масивни данни от първа страна, което е необходимо, за да бъдете успешни в този бизнес", пояснява още той.
И двата фактора биха повлияли на текущото тримесечие, предупреди Snap. През последното тримесечие Snap е увеличила приходите си с 57% на годишна база до около 1,067 млрд. долара (920 млн. евро). На пазара обаче се очакваха над 1,1 млрд. долара. Компанията не успя да отговори на долния край на собствената си прогноза от 1,07 млрд. долара само с 3 млн. долара, както подчерта изпълнителният директор на Snap Евън Шпигел. Нищо не помогна: дори след обясненията на ръководството акцията бе на минус с 21%.
Въпреки това Шпигел потвърди, че мерките на Apple са правилни от гледна точка на Snap. „В дългосрочен план тези промени са наистина важни за здравето на екосистемата“. Инструментите на Snap, които са били използвани за измерване на ефективността на рекламните кампании, са „заслепени“, каза той. „Ние определено подценихме последствията за нашите рекламни партньори“, призна Шпигел.
Междувременно броят на ежедневните активни потребители на Snapchat е нараснал в рамките на три месеца от 293 млн. на 306 млн. В крайна сметка Snap отбелязва загуба от близо 72 млн. долара през третото тримесечие - значително подобрение в сравнение със загубата от около 200 млн. долара година по-рано.
Инвеститорите предположиха, че мерките на Apple за защита на данните ще ударят и конкуренти като Facebook и Twitter. Това доведе до срив на акциите им с повече от четири процента. Facebook от доста време критикува промените и вече трябваше да признае, че е предоставил на своите рекламодатели неверни данни. Онлайн мрежата посочва, че по-специално малките и средните компании ще пострадат от ограниченията. Apple пък винаги подчертаваше в своя защита, че защитата на поверителността е човешко право.