fallback

Facebook предупреждава за „значителен“ спад в растежа

Последните промени в защитата на данните на устройствата на Apple предизвикват загриженост в компанията на Зукърбърг

08:45 | 29.07.21 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

На пръв поглед Facebook представи добри финансови данни в сряда след затварянето на американския пазар. Приходите през второто тримесечие на 2021 г. възлизат на 29,08 милиарда долара, с 56 процента над предходната година, когато бяха 18,69 милиарда долара и по този начин също над оценките на анализаторите на ценни книжа, които бяха очаквали около 27 милиарда долара. Акциите на Facebook обаче се обезцениха в следборсовата с до 5,2%.

Спадът в цената на акциите отразява загрижеността на инвеститорите, че стабилният ръст на продажбите на Facebook и добавянето на потребители по време на пандемията може да се забави, тъй като хората прекарват по-малко време с телефоните и лаптопите си, коментира Bloomberg.

В същото време Facebook успя да ограничи увеличението на разходите до 31 процента от приходите - и по този начин до 16,7 милиарда долара. В крайна сметка нетната печалба се е увеличила със 101 процента до 10,9 милиарда долара. Броят на ежедневно активните потребители също се е увеличил - със седем процента до 1,91 милиарда. Това прави Facebook най-голямата платформа за социални медии.

Финансовите резултати на Facebook се разкриват, след като Alphabet Inc., компанията майка на Google, отчете във вторник най-доброто си тримесечие по отношение на продажби и печалба, подкрепена от силния пазар на дигитална реклама. През миналата седмица Snap Inc. заяви, че приходите ѝ са се удвоили през второто тримесечие и ръстът на потребителите е скочил най-силно от четири години насам, докато Twitter Inc. съобщи, че приходите са се увеличили със 74%.

За останалата част от годината обаче Facebook сега очаква „значително“ забавяне на растежа на приходите от реклама, основната дейност на Facebook. Прогнозата се основава не само на високите предишни тримесечия, но и на новите правила за защита на данните за устройствата на Apple.

Главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук иска да защити по-добре клиентите си от нежелана реклама и събирането на данни от доставчици като Facebook. По този начин възможностите на социалната мрежа за достъп до данните на своите потребители са драстично ограничени. Facebook предварително предупреди, че възможността за осигуряване на приходи ще стане много по-трудна за онлайн търговците на дребно, операторите на приложения или рекламните компании.

Сега Facebook повтори предупрежденията си към инвеститорите, че новите ограничения на Apple за събиране на данни на iPhone, които изискват от потребителите изрично да позволят на създателите на приложения да проследяват дейността им, биха могли да ограничат бъдещия растеж, като възпрепятстват способността му да продава целенасочена реклама - важен инструмент на Facebook, който му даде предимство при дейността с големи марки и малки предприятия, които искат да достигнат до точни групи.

Не е ясно колко драматични ще бъдат последиците от блокадата на Apple. Рекламната индустрия работи усилено върху алтернативни показатели за ефективност на рекламата, които трябва да защитават поверителността, но все много неща са в процес на планиране. „Продължаваме да предполагаме, че ще има нарастващи насрещни ветрове при целевото разположение на рекламите“, се казва в изявление на групата. През третото тримесечие „ще имаме много по-добро усещане за това колко добре Facebook е успял да коригира своите основни продукти за таргетирани реклами, за да управлява намаленото количество информация, която може да използва“, казва пред Bloomberg анализаторът от EMarketer Дебра Ахо Уилямсън.

Политическите проблеми

Този насрещен вятър ще дойде от законовите разпоредби и промените в платформите, "а именно най-новите ъпгрейди на iOS". IPhone има пазарен дял от 27 процента в световен мащаб, но особено голям брой клиенти на Apple се намират в региони с високо потребление като САЩ и Европа. На среща с анализаторите финансовият директор Дейвид Уенер потвърди, че Facebook ще помогне на рекламодателите с нови инструменти за адаптиране към променения пейзаж.

Проблемите с промяната на настройките за поверителност се случват в изключително неподходящ момент за технологичната компания. Особено след президентските избори в САЩ през 2016 г. има все по-голям брой съобщения за организирани атаки с фалшиви новини в социалните мрежи - някои от които са контролирани от организации извън САЩ. В изявление на главния изпълнителен директор на социалната мрежа Марк Зукърбърг пред Конгреса на САЩ относно ролята на Facebook в кампаниите за дезинформация той обеща непрекъснато усъвършенстване, но изглежда също така той се оттегли от поемането на отговорност.

Дори по време на коронакризата темата стана силно актуална: Разпространението на невярна информация от противници на ваксинацията и теоретици на конспирацията подтикна американския президент Джо Байдън да каже, че платформи като Facebook „убиват хора“. Все още не е ясно как може да се разреши конфликтът между Зукърбърг и Белия дом или дали ще бъдат предприети регулаторни мерки.

Конкуренция в областта на VR и AR

И все пак групата отбеляза ръст в областта „Други“, която включва и очилата за вортуална реалност „Quest 2“. Това подразделение нарасна енергично с 36 процента до почти 500 милиона долара. Анализаторите обаче бяха очаквали 700 млн. долара. Според финансовия директор Дейвид Уенър разходите за кампания за изтегляне на очилата са потиснали резултата.

Facebook вече е силно ангажиран с технологиите за виртуална реалност (VR) и разширена реалност (AR) и възнамерява да продължи да расте в тази област. Зукърбърг току-що обяви разработването на „метавселена“, дигитален свят за виртуална реалност, в който потребителите могат да се „телепортират“ от една стая в друга и която по-късно би могла да замени днешната текстова и графична графика във Facebook.

В бъдещата метавселена на Facebook ще можете да се срещате с други хора, да правите бизнес, да посещавате концерти на любимите си изпълнители или други компании. Facebook също така влезе в платежния бизнес с цифровата си валута „Facebook Pay“.

В крайна сметка генералната цел на Facebook е да създаде автономна платформа. Но времето изтича: Apple, Google, Amazon и Microsoft също са активни в областта на виртуалните светове. Microsoft вече има преднина: в началото на годината софтуерната компания получи договор за снабдяване на американската армия със 120 000 очила Hololens AR.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:29 | 11.09.22 г.
fallback
Още от Социални мрежи виж още