Преговорите на технологичните гиганти в сферата на социалните медии с мастодонтите на медийния пазар са с цел печелене на време, за да могат да наместят нещата около технологичната си рамка. Това мнение изказа Иво Илиев, изпълнителен директор на BrandFormance, в предаването UpDate по Bloomberg TV Bulgaria.
Според специалиста в крайна сметка ще се стигне до консенсус, който да е печеливш за двете страни, но за момента не се вижда глобално решение.
Играчи като Microsoft и Apple сега са в една удобна периферия, която се очаква да предложи във всеки момент конкурентни продукти на Google и Facebook. Това показва също така, че в момента има борба не само на ниво държава-медии-социални мрежи, но и на ниво технологични гиганти, каза Илиев.
„Това, което се случи в Австралия, е един уникален „case study”, защото се разбра значението на трафика от Facebook към медиите и каква е реакцията от страна на потребителите – дали им липсват новинарските линкове и доколко хората са склонни да се застъпят за една или другата страна в този спор“.
„Много е вероятно Европа да предприеме мерки, подобни на тези в Австралия, защото знаем, че в края на миналата година Европейският съюз атакува Messenger и WhatsApp на Facebook заради различни притеснения за защита на личните данни. Като цяло погледите са насочени към рекламната платформа на Facebook и възможността на социалната мрежа да доминира в снабдяването на дигиталните медии с референтен трафик. И тъй като при Facebook рекламната платформа е насочвана от данните и използва в по-голяма степен изкуствен интелект, който насочва рекламите към най-различни възможни купувачи, това притеснява медийния пазар“, каза специалистът.
Ако към това се добавят и допълнителните политически притеснения, Facebook се озовава в епицентъра на липсата на доверие.
„Амбициите са за малко по-справедливо разпределение на средствата от реклама“, посочи Илиев.
Гостът допълни още, че ако има решение на ниво ЕС, то ще бъде спуснато и към България.
„Има много възможности около един друг сегмент – „нейтив“ и ПР, при който Facebook и Google се опитват да атакуват агресивно с желание да доминират. Преговорите ще са сложни между новинарски медии и социалните медии, но трябва да има баланс“.
Иво Илиев твърди още, че по-малките играчи на този пазар остават в периферията и нямат друг избор освен да се съобразяват с вече договорените правила.