Главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук обвърза в четвъртък бизнес модела на Facebook, който използва данни за показване на целенасочени реклами, с реалните последици като насилието или намаляването на общественото доверие във ваксините.
Речта на Кук в рамките на конференция за поверителността на данните в Брюксел не споменава Facebook по име, но компанията за социални медии очевидно е адресатът на предупреждението на главния изпълнителен директор на Apple, предава Bloomberg.
„Ако бизнесът е изграден върху заблуждаване на потребители, върху експлоатация на данни, върху избори, които изобщо не са избор, той не заслужава нашата похвала. Заслужава презрение“, каза Кук.
Той също така разкритикува алгоритмите за препоръки, които предполагат екстремистки групи на потребителите, докато Facebook е подложен на критики за това. В сряда Facebook заяви, че вече няма да препоръчва автоматично политически групи.
Без да назовава конкретни бизнеси, Кук разкритикува алгоритмите на компаниите за поддържане на разпространението на дезинформацията и конспиративните теории в името на ангажирането на потребителите. Той предупреди, че такива системи имат силата да влошават социалната структура.
„Отдавна премина времето, в което да спрем да се преструваме, че този подход не струва нищо - струва поляризация, загубено доверие и, да, насилие“, каза Кук, намеквайки за неотдавнашните атаки срещу Капитолия в САЩ.
Главният изпълнителен директор на Apple повтори и призивите си за приемане на американски закон за поверителност, подобно на Общия регламент за защита на данните (GDPR) на Европейския съюз. Той каза, че е време за световни закони и нови международни споразумения, които „утвърждават принципа за минимизиране на данните, знанията за потребителите и сигурността на данните по целия свят“.
Изявленията на Кук обаче подклаждат спора между неговия концерн и най-голямата в света социална мрежа. Apple прилага нова функция за iPhone, наречена „Проследяване на прозрачността на приложенията“ (App Tracking Transparency), която принуждава приложенията да искат разрешение от потребителите, когато искат да имат достъп до функции на устройства, които Google и Facebook, наред с други, използват за измерване на успеха на мобилните реклами. След актуализация на софтуера за операционна система на iPhone и iPad потребителите ще бъдат подканени да разрешат изрично или да откажат на разработчиците възможността да проследяват данните им в приложения или уебсайтове.
Очаква се много потребители да изберат да не позволяват това, което ще затрудни приложенията да показват на потребителите реклами въз основа на тяхната изминала онлайн активност, предизвиквайки гнева на Facebook и други рекламни компании, които разчитат на такива възможности.
Във вестникарските реклами на цяла страница през декември социалната мрежа атакува Apple заради плановете, казвайки, че функциите ще навредят на малкия бизнес, а в сряда Facebook заяви пред анализатори в разговора след представянето на тримесечните си резултати, че промените в iOS могат да ограничат ръста на приходите му. През миналата есен група френски онлайн рекламодатели подадоха антитръстова жалба срещу Apple, предупреждавайки, че приходите от реклами на издателите могат да спаднат с до 50% в резултат на актуализацията.
Apple казва, че функциите ще дадат на потребителите повече прозрачност относно начина, по който се използват данните им, и по начин, който все още дава възможност за реклама.
Нападките се случват и в деня, преди който Apple публикува предпазлива прогноза за своите носими устройства и продажби на услуги, въпреки че отчете тримесечни приходи, които за първи път достигнаха 100 млрд. долара. Компанията също така публикува отделен доклад, в който подробно се описва как фирмите проследяват потребителски данни в уебсайтове и приложения, заедно с цитати от защитници на поверителността, подкрепящи новите мерки на Apple.
Изпълнителният директор на Apple за последно говори на конференцията за поверителност в Брюксел през 2018 г., когато отново се нахвърли срещу Facebook и други конкуренти от Силициевата долина, които събират потребителски данни, приравнявайки услугите им към „наблюдение“.
Оттогава регулаторната ситуация за Apple в Европа се затяга. Apple е изправена пред антитръстови разследвания на ЕС относно нейния магазин за приложения и системата за разплащания и, заедно с други технологични гиганти, е заплашена от високи глоби и затрудняване на бизнеса като част от законодателството, предложено от Европейската комисия през декември. Apple е изправен и пред съдебни дела в няколко европейски държави заради подвеждащи твърдения относно живота на батерията на по-старите iPhone.