Преговорите за американските операции на TikTok са се сблъскали с проблем във връзка с въпроса дали основните алгоритми на приложението могат да бъдат част от сделката, твърдят източници на Wall Street Journal, запознати с въпроса.
По думите им алгоритмите, които определят видеата, които се показват на потребителите и са смятани за тайното оръжие на TikTok, бяха смятани за част от споразумението до петък. Тогава китайското правителство издаде нови ограничения на износа на технологии с изкуствен интелект.
Сега и двете страни се опитват да установят дали заповедта означава, че алгоритмите се нуждаят от одобрение от китайското правителство за трансфер, и ако е така, дали Пекин ще позволи подобно нещо. Усложняването на процеса намали шансовете споразумението да бъде сключено скоро.
Компанията майка на TikTok, ByteDance, заяви, че ще се съобрази със заповедта на китайското правителство, и се опитва да получи яснота от Пекин как да продължи с продажбата, ако новите рестрикции се прилагат за алгоритмите ѝ, посочват някои от източниците.
За наддаващите за компанията идеята да купят TikTok без алгоритмите напълно променя това, за което отправят оферти, твърдят други източници. Те вярват, че голяма част от стойността на TikTok е алгоритъмът за препоръки, който държи потребителите „залепени“ за екраните.
Източник, който е наясно с преговорите, сравнява TikTok без алгоритмите ѝ със скъпа кола с евтин двигател. Друг човек, който е близък до наддаващите, заяви, че липсата на алгоритмите ще бъде изненада. Той е скептичен, че без тях изобщо ще има споразумение.
Други хора предположиха, че един от кандидатите все пак би купил TikTok заради потребителите ѝ и ще разработи нов алгоритъм за приложението.
Проблемът подчертава как участниците в преговорите са в центъра на глобалния спор между две суперсили, които наложиха свои стриктни изисквания.
Двете основни групи, които сега се опитват да купят част от TikTok: Microsoft обедини сили с Walmart, а Oracle е формирал партньорство с част от инвеститорите в ByteDance, включително Sequoia Capital, General Atlantic и Coatue Management.
ByteDance иска 30 млрд. долара за американските операции на TikTok, писа Wall Street Journal, макар че преговорите за стойността ѝ са плаващи.
Администрацията на Тръмп нареди на китайската компания да продаде американските операции на платформата до средата на септември или да спре напълно работа в САЩ. Властите твърдят, че принудителната продажба е свързана с притеснения за цензура и опазване на личните данни.
Китайски коментатори описват искането на администрацията на Тръмп като опит на американското правителство да присвои китайска технология чрез принудителна продажба. Пекин си отмъсти в петък, като добави технологиите за препоръки на съдържание към списъка си с експортни ограничения.
Допълнението имаше за цел конкретно да адресира потенциалната продажбата на основната технология на TikTok на американска компания, твърдят източници, запознати с идеите на правителството.
В последните няколко години популярността на TikTok в САЩ нарасна значително, а наскоро достигна 100 млн. месечно активни потребители спрямо 11 млн. в началото на 2018 г., обяви компанията. Анализатори отдават този растеж отчасти на силния основен алгоритъм, разработен така, за да препоръчва бързо такова съдържание, което би се харесало на потребителите.