Facebook обяви, че промените в правилата за поверителност в най-новата операционна система на Apple ще засегне възможността ѝ да добавя персонализирани реклами и ще представлява финансов удар за разработчиците на приложения. Изказването подчертава сериозния сблъсък между технологичните компании във връзка с правилата по пътя към мобилната интернет икономика, пише Wall Street Journal.
Съгласно промените на Apple, които ще влязат в сила тази есен с операционната система iOS14, Facebook и други компании, които се занимават с онлайн реклама, повече няма да могат да събират идентифициращата информация за потребителите без позволение. Много приложения ще започнат да питат потребителите дали искат или не искат поведението им в мрежата да бъде следено за целите на персонализираната реклама.
Facebook се опасява, че много потребители ще откажат следенето, ако им бъде даден такъв избор. Това ще засегне не само бизнеса ѝ, но и всяко приложение, което ползва нейните услуги, за да продава реклами – от разработчици на игри до медии. Facebook е казала на разработчиците на приложения, че промените ще са удар по бизнеса “Audience Network”, който обслужва продажбите на реклами към външни приложения.
Ходът на Apple засяга и AdMob звеното на Google, както и други рекламни технологични компании, които разчитат на следенето на потребителите на iPhone. Рекламният идентификатор на Apple, или IDFA, е код с 32 знака, който е широко използван в дигиталните реклами и в други индустрии, за да се следи кои места посещават потребителите онлайн, какво правят и какво купуват.
Говорител на Apple твърди, че компанията приветства рекламите в самите приложения и не забранява проследяването. Apple просто иска всяко приложение да получи изричното одобрение от потребителите за това, посочва още той.
Коментарът на Facebook е пореден удар по все по-обтегнатите отношения между двете компании, чиито различни бизнес модели доведоха до публични спорове. Apple, която произвежда устройства, продавани по целия свят, твърди, че застава зад идеята да опазва личните данни на потребителите, и е критикувала събирането на информация като тази на рекламния бизнес на Facebook. От своя страна, компанията на Марк Зукърбърг се придържа към свободния поток на информация, който подпомага дигиталния маркетинг, и е критикувала Apple за ексклузивната природа на платформата ѝ.
Последните промени в политиките на Apple допълват вече започналата промяна в интернет света, който прави проследяването на това какво правят потребителите онлайн по-трудно. Google планира да блокира използването на „бисквитки“ в своя браузър Chrome от 2022 г., следвайки стъпките на Apple с нейния браузър Safari. Новите закони за неприкосновеността в Европейския съюз и Калифорния пък дават на потребителите по-голям контрол над рекламното следене.
„Промяната в политиките на Apple ускорява една трансформация в парадигмата, която вече тече – към това потребителите да имат пълен контрол над данните си“, коментира Мат Литин, съосновател и главен изпълнителен директор на компанията за игри Lootcakes.
Facebook не разкрива размера на бизнеса си Audience Network в своята дигитална империя за близо 70 млрд. долара. Преди пандемията да се развие, консултантската компания Jounce Media беше оценила, че Audience Network ще донесе 3,4 млрд. долара на Facebook през 2020 г.