Като усещат кръв във водата, компании за рисков капитал искат да отхапят по-голямата част от TikTok от китайската компания майка ByteDance. Това не означава обаче, че ByteDance трябва да продава, пише CNBC.
TikTok – все по-популярното приложение за кратко видео, заяви по-рано този месец, че "оценява промените в корпоративната структура на бизнеса си“. Обсъжданите сценарии включват създаване на независим съвет на директорите, избор на независим централен офис и продажба на дял от компанията на компании за рисков или частен капитал, според запознати с въпроса източници на медията.
ByteDance проучва възможностите си, след като американският държавен секретар Майк Помпео заяви по-рано този месец, че може да се стигне до забрана на TikTok и други китайски приложения от съображения за сигурност. Очаква се TikTok да обяви плановете си през следващите седмици.
Правителството на САЩ се притеснява, че китайските власти получават достъп до потребителски данни, събрани от TikTok. Пентагонът забрани инсталирането на TikTok служебните мобилни телефони на държавните служители през януари. В президентската си кампания Доналд Тръмп призовава хората да подпишат петиция, забраняваща TikTok. Facebook пък активно подготвя своя конкурент на TikTok - Instagram Reels.
Междувременно Индия забрани TikTok и компанията се изтегли от Хонконг.
Това сливане на събития - конкурентни заплахи, потенциални забрани в целия свят и несигурност сред потребителите, накара група съществуващи акционери на ByteDance да обсъдят закупуването на мажоритарен дял в компанията. Bloomberg съобщи тази седмица обаче, че основателят на ByteDance Джан Имин отхвърля идеята, като се има предвид желанието му да поддържа контрола над компанията. И това вероятно е разумно, посочва медията.
Продажбата на TikTok сега може да помогне на ByteDance да избегне опасен път напред, но също така може да и струва и огромни загуби. Приложението може да се постави в позиция да стане любима компания на Уолстрийт, ако стане публично.
TikTok има и нов рекламен бизнес, като генерира около 200-300 млн. долара глобални приходи. За сравнение, световните приходи на Facebook през 2019 г. са за 70 млрд. долара. Компанията никога не е разкривала общия брой потребители, но съмненията, че растежът е зашеметяващ са малко. TikTok е едно от най-изтегляните приложения в САЩ и в света в последната година, според аналитичната компания AppAnnie, и има около 800 млн. активни потребители, повече от Snap, Pinterest или Twitter, според DataReportal.
Алгоритъмът на TikTok изглежда като теоретична панацея за рекламодателите, които търсят насочени начини да достигнат до потребителите - особено по-младите. Компанията следва път, който взима помалко от YouTube и Instragram на Facebook, като насърчава творческото съдържание от членовете си. Тя едва сега започва да разработва рекламни инструменти за бизнеса.
Рисковите капиталисти биха били много щастливи да получат възможно най-много акции на TikTok. Компанията обаче явно има други планове.
Не е изключено потребителите на TikTok да избягат от приложението, ако правителството на САЩ настоява американците да го премахнат от телефоните си. Най-малкото, растежът ще спре, ако Apple и Android престанат да го предлагат в магазините си. Отношенията между САЩ и Китай могат да бъдат обтегнати с десетилетия напред и инвестициите в такива компании са хазарт. За TikTok обаче, според CNBC, си струва поемането на такъв риск.