Facebook, YouTube на Alphabet, Twitter и други социални мрежи за първи път ще бъдат обект на правилата на Европейския съюз (ЕС) за реч на омразата и проблемно съдържание както eлектронните медии съгласно насоки на Европейската комисия (ЕК), обявени в четвъртък.
Директивата за аудиовизуалните медийни услуги, приета през 2018 г., се появи отчасти от лобирането на операторите, които искат онлайн платформите да имат същите задължения като традиционните медийни компании.
„Онлайн играчите ще трябва по подобен начин на традиционните медийни играчи да гарантират, че потребителите са защитени от реч на омразата и че малцинствата са защитени от проблемно съдържание“, заяви ЕК.
„Онлайн платформите трябва да предприемат действия срещу маркирано съдържание, което подтиква към насилие, омраза и тероризъм и да осигурят подходяща реклама и продуктово позициониране в детските програми“, допълва комисията.
Незадължителните насоки са насочени към социални мрежи, където аудиовизуалното съдържание се разглежда като съществена, но не основна част от техния бизнес. Страните членки на ЕС, които имат срок до 19 септември да имплементират правилата, ще имат финалната дума за списъка с компании.
ЕК заяви, че услугите за видео по заявка ще трябва да отделят поне 30% от своите каталози за европейско съдържание – ход, насочен към Netflix и Amazon Prime.
Доставчиците на медийни услуги, разположени в една страна членка на ЕС, но с клиенти в други държави от блока, също ще трябва да помагат за финансирането на европейски произведения, в съответствие с целта за промотиране на европейски филми и телевизионни предавания.
„Насоките се прилагат, все още са ограничени, но добре дошли – нови отговорности за онлайн платформите“, обяви Асоциацията на търговските телевизии в Европа.