Facebook е под все по-голям натиск в световен мащаб. Все повече големи корпорации не искат да рекламират в социалната мрежа. Германските компании също се присъединяват към бойкота. След Puma и Henkel сега и Volkswagen, Beiersdorf и SAP не възнамеряват поне засега да рекламират във Facebook, сочат проучвания на Handelsblatt.
Компаниите са притеснени от досегашното лошо боравене с речта на омразата в платформата. Те не желаят да се появяват с рекламните си послания в такава среда. Наблюдатели смятат, че е възможен ефектът на снежната топка, а в крайна сметка Facebook печели парите си почти изключително от реклама.
Компанията генерира около 18,5 милиарда печалба от малко под 70 милиарда долара от приходите си от реклама. Отделни големи клиенти като Coca-Cola, с годишен обем на рекламата от 22 милиона долара според Pathmatics, нямат значение, но една глобална кампания може силно да удари концерна.
Борсата реагира тревожно на тенденцията: след първите съобщения за бойкот Facebook загуби около осем процента от цената на акциите си в петък. Това съответства на загуба на стойност от 56 милиарда долара, според Bloomberg. След това курсът се стабилизира, но донякъде.
В нощта срещу сряда Facebook направи крачка на сближаване със своите критици: социалната мрежа блокира около 320 акаунта, повече от 100 групи и 28 страници на дясната екстремистка мрежа Boogaloo от САЩ в своите платформи, включително в Instagram. Антиправителствената група вече бе класифицирана като "опасна организация" и бе забранена във всички платформи, съобщи Facebook. Според компанията това засяга 95 акаунта само в Instagram и 220 във Facebook.
Други 400 групи и 100 страници, които са нарушавали указанията на Facebook и биха разпространили забранено от мрежата съдържание, бяха изтрити също. Съдържанието на Boogaloo, призоваващо към насилие, ще бъде изтрито завинаги, поясни Facebook.
Рекламната стачка беше предизвикана от призиви за бойкот от американски активисти за граждански права. Под мотото #Stophateforprofit няколко организации призовават компаниите по целия свят да спрат да показват реклами във Facebook поне през юли. Твърди се, че стотици компании участват в САЩ. През уикенда Coca-Cola, веригата за кафе Starbucks и производителят на алкохолни напитки Diageo също обявиха, че се присъединяват към бойкота.
Във всеки случай дискусията за отговорността на Facebook за омразата и агитацията след смъртта на афроамериканеца Джордж Флойд бе ожесточена през последните седмици. Това се отнасяше и до коментарите във Facebook на президента на САЩ Доналд Тръмп, които активистите за граждански права тълкуваха като призиви за насилие срещу демонстранти.