За Facebook това бе малък удар: пандемията на коронавируса принуждава милиони хора по целия свят да останат в домовете си. Контактът с приятели е възможен само виртуално. Но приложението на днешния ден е Zoom, доскоро сравнително неясна видеоконферентна услуга за бизнес клиенти. От началото на глобалната епидемия потребителската база на Zoom нарасна средно от 10 милиона до 300 милиона. Временно приложението беше дори №1 в магазините за приложения. Предлагат се училищни уроци в Zoom, сватби в Zoom, погребения в Zoom.
Разбира се, Facebook Messenger, Instagram и WhatsApp също се използват значително повече от преди. Facebook продава десет пъти повече видео телефони Portal и трудно може да насмогне с производството, заяви Марк Зукърбърг във видео съобщение във Facebook в петък следобед.
Но той иска да насочи клиентите на Zoom към своите платформи и да се възползва от грешките и пропуските на платформата. Зукърбърг обещава лесна за използване видеоконферентна връзка с приятели и семейство, без всичките проблеми с личните данни и личния живот, които Zoom имаше и с които сега се справя - любопитно - с помощта на Алекс Стамос, бивш директор на киберсигурността на Facebook, който напусна компанията в клинч.
Така Facebook се присъединява към група технологични компании като Apple, Google, Microsoft или Cisco, които искат да сложат край на внезапния възход на Zoom и да заемат неговото място. Благодарение на лекотата си на използване Zoom се превърна в своеобразна социална мрежа в седмиците на глобалните забрани за излизане - без компанията наистина да иска това.
Фактът, че първоначално се нуждаете само от връзка за среща, за да се присъедините, се оказа едновременно благословия и проклятие. Благословение, защото даде възможност за растеж и потребителите сега също подобряват приложението - например чрез създаване и обмен на оптични фонове за видео разговори, като например палми на плажа. Проклятие, тъй като направиха възможно срещите да бъдат атакувани от непознати – феномен, известен като "Zoombombing".
Алгоритми срещу Zoombombеr
Изглежда Зукърбърг е настроил разработчиците си да разработят подобрено копие на zoom: потребителите на приложението Messenger трябва да могат да отварят „Rooms“ - виртуални стаи за до 50 потребители, които в същото време дават възможност за спонтанни срещи с приятели, но държат навън „всякакви чичовци “, както казва Зукърбърг, или други Facebook приятели.
Изкуственият интелект на Facebook и познанието около приятелството и социалните връзки на неговите потребители трябва да помогнат, а отворените пространства трябва да се предлагат само на приятели, които имат тесни връзки с организатора. Организаторът може да контролира видимостта на стаите, гостите, които не са влезли във Facebook, трябва да въведат име, за да предотвратят „Zoombombing“.
Facebook иска да надмине популярните фонове, които са статични при Zoom, с 360-градусови фонове. Който се обърне в „стаята“, променя панорамата отзад. Елементите на добавена реалност, например когато потребителят има рожден ден или светлината, която се променя с настроението, трябва да направят обстановката по-интересна от дигиталните фототапети на Zoom.
От тази седмица в WhatsApp ще са възможни видео чатове с осем вместо четирима участници едновременно. Предстои да се запази въведеното през 2018 г. криптиране от край до край в WhatsApp, което гарантира специална поверителност, което става все по-трудно в технологичен план с нарастващия брой участници.
Zoom обеща навремето криптиране на своите обаждания от край до край, но не успя да го приложи. WhatsApp е единствената криптирана услуга за видео телефон, която се разпространява по целия свят и е налична и в двете основни операционни системи за смартфони, казва Зукерберг. Удар срещу Facetime на Apple и Hangouts на Google, което не можа да предотврати възхода на Zoom. „За когото сигурността е важна и който иска криптиране от край до край, вероятно ще използва WhatsApp“, казва 35-годишният мениджър.
Копирането на успешни конкуренти винаги е било една от стратегиите на основателя на Facebook. След като конкурентът Snap измисли формата „Stories", с който потребителите могат да изпращат на целия си кръг приятели актуализация на състоянието, Instagram, WhatsApp и Facebook постепенно копираха идеята и забавиха растежа на Snap. Други копия донесоха по-малко: Копието на Tiktok - Lasso е от самото си развитие самотно зомби приложение, практически без потребители.
Но „Rooms“ има няколко предимства, които биха могли да помогнат на функцията да направи пробив: Facebook я изгражда върху съществуващото си приложение с 1,3 милиарда потребители, WhatsApp има още повече потребители. Докато Zoom предлага безплатен продукт, който позволява безплатни разговори до 40 минути, Facebook така или иначе е безплатен за крайните потребители.
Дори най-добрите разработчици в света не могат да разрешат присъщото противоречие между простата употреба и обикновената злоупотреба. Но докато Zoom трябва да прави разлика между това кой е желан гост и кой е потенциален „Zoombomber", Facebook знае повече от всяка друга компания за социалните взаимоотношения на своите потребители. Zoom сега предписва пароли за срещите в Zoom, което от своя страна затруднява използването.
И в края на краищата дори не е ясно дали опонентът на Facebook в този случай не иска да се откаже от новите си потребители без бой. Главният информационен директор на Zoom Хари Мозели наскоро заяви за Handelsblatt, че все още концернът не е наясно дали след пандемията отново да бъде използвана основно като корпоративна услуга, или за разработване на допълнителни функции за частни потребители.
„Нашата ДНК е продукт за компании", каза Мозели. До края на юни Zoom не възнамерява да разработва нови функции, а по-скоро да коригира проблемите си със сигурността. Много време за Facebook, за да стане новият Zoom.
P { margin-bottom: 0.08in } A:link { so-language: zxx }