Главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг искаше да се представи в рамките на европейското си турне като съпричастен изпълнител: той разбирал фрустрацията към американските технологични компании и щял да отговори на критиките. Още преди първата си поява Зукърбърг публикува цитат, който го показва като открит към реформа на глобалната данъчна система, според която технологичните компании ще са помолени да плащат повече.
Малко след това той представи документ от 13 страници в Брюксел с идеи за регулиране на интернет компаниите. По същество мрежите трябвало да изграждат инфраструктура, която ограничава омразата в мрежата. Освен това те трябвало да разкрият колко обширно и за какъв период от време са изтрили такова съдържание.
Това не беше много конкретно, но все пак е достатъчно, за да се разпознае във всичко това метода на Зукърбърг: той допуска грешки, обещава технически подобрения. Той обаче възлага отговорността за реалното решаване на проблема на другите. Например на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), която трябва да регулира данъчното облагане на интернет компаниите, или на регулаторните органи, които той призовава за по-строги правила за социалните мрежи.
Това е игра за печелене на време, защото Зукърбърг и неговите консултанти знаят, че на организации като ОИСР може да им отнеме много години да постигнат съгласие за нови правила.
Facebook наистина разработва ефективни системи, базирани на изкуствен интелект за филтриране на съобщения от омраза. Ако обаче Зукърбърг беше наистина сериозен, той например щеше да забрани политическата реклама на своите платформи, за да ограничи влиянието на чуждестранни участници върху изборите в други страни. Услугата за кратки съобщения Twitter пое по този път. Facebook, от друга страна, дори не изтрива политически рекламни съобщения, ако и те съдържат ясно доловими лъжи.
Затова предложенията на Зукърбърг не са много повече от тупане на топката, за да се предотврати ясното проглеждане за единственото правилно решение: много по-строга регулация на интернет компаниите. ЕС обаче вече прозря това. Комисарят за вътрешния пазар Тиери Бретон се оплака след срещата с Зукърбърг, че мрежата е твърде бавна с идеите за това как всъщност може да бъде спряно наводняването с незаконно съдържание. Е, сега ЕС ще се заеме с въпроса.
Трийсетминутното представяне на мениджъра в Мюнхен в рамките на конференцията по сигурността пък се отнасяше до рисковете, свързани със социалните медии. Зукърбърг призна, че сега има "20 области, в които съществува риск". Той обхвана спектъра от омразни съобщения до терористична пропаганда и манипулиране на избори.
Facebook беше засегнат от множество скандали през последните две години. Така например се стигна до масивни течове на данни, както и целенасочени манипулации в социалните мрежи, по време на изборите през 2016 г. и референдума за Brexit. И въпреки това групата отчете рекордни приходи от близо 7 милиарда долара през последните три месеца на 2019 г.