fallback

Facebook отчете ръст на приходите, но и на разходите

Гигантът в социалните медии продължава да добавя потребители към основните си платформи, но при спадащ марж

08:43 | 30.01.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Facebook Inc. отчете нарастваща потребителска база и увеличение на приходите за последното тримесечие, закривайки годината с надежда за основния си рекламен бизнес, дори когато и разходите нарастват.

Приходите на гиганта на пазара на социални медии нараснаха с 25% до 21,1 млрд. долара за тримесечието, като надвишиха очакванията на анализаторите за 20,9 млрд. долара. Приходите за 2019 г. нараснаха с близо 27%. Въпреки че ръстът надмина очакванията на анализаторите, той е най-бавен, откакто компанията стана публична. Печалбата за четвъртото тримесечие също надмина с малко очакванията, като нарасна със 7% до 7,35 милиарда долара.

Базираната в Менло Парк, Калифорния, компания заяви, че ежедневните потребители на основната ѝ платформа Facebook са нараснали с 9% спрямо година по-рано до 1,66 милиарда, удължавайки периода от година и половина, в който компанията надминава очакванията. Анкетирани от FactSet анализатори очакваха броят на ежедневните потребители да нарасне до близо 1,65 милиарда.

Резултатите удължават силните постижения, които се превърнаха почти в даденост за компанията, дори когато нейните ръководители се сблъскват с трудни въпроси и нарастващ държавен контрол. Европейските и американските регулатори започнаха разследвания, фокусирани върху конкуренцията през миналата година, след като дебатите за ролята на компанията в световната политика и разпространението на дезинформация се разгорещяват все повече. И докато тези въпроси все още остават да тежат, Facebook вече се насочва към президентските избори в САЩ през 2020 г.

"Ще бъде интензивна година с избори. Някои от нашите дългосрочни технологични залози ще започнат да се реализират", заяви главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг по време на конферентния разговор в сряда. „Имаме силна бизнес инерция и трябва да излезем и да покажем зад какво заставаме“.

Компанията се сблъсква с редица предизвикателства. Приходите за четвъртото тримесечие нараснаха с най-бавните темпове в историята на Facebook като публична компания, показват данни на FactSet. А добавените разходи подбиват маржа на печалбата: оперативният марж на Facebook възлиза на 42% в сравнение с 46% година по-рано, въпреки че разходите за тримесечието като дял от приходите се свиха. Зукърбърг предупреди по-рано, че разходите на компанията ще нарастват, тъй като тя инвестира повече в безопасност и сигурност.

Акциите на Facebook, които се покачиха в редовната сесия, се обезцениха с над 7% в извънборсовата сесия в сряда. Юсеф Сквали, анализатор на SunTrust, заяви пред WSJ, че понижението отразява високите очаквания, свързани с цената на акциите на Facebook, и факта, че компанията е надминала съвсем леко очакванията.

Facebook oбяви, че юридическите ѝ разходи се увеличават и че е постигнала извънсъдебно споразумение за 550 милиона долара по дело в Илинойс, в което се твърди, че компанията неправомерно използва снимки за целите на разпознаване на лица. Мрежата не признава вина в споразумението.

В същото време Зукърбърг прозвуча предизвикателно по отношение на критиката срещу Facebook за обществената ѝ роля. В миналото, „тъй като искахме да бъдем харесвани, не винаги сме съобщавали вижданията си толкова ясно, защото се притеснявахме да не обидим хората“, каза той. „Целта ми за следващото десетилетие не е да бъдем харесвани, а да бъдем разбрани“.

Зукърбърг заяви, че ще защитава правата на потребителите да се асоциират с избрани от тях групи, обществената стойност на таргетирана реклама и модела на предоставяне на безплатни комуникационни услуги – неща, които според него са атакувани. Той също така защити плановете на компанията за по-нататъшно интегриране на своите продукти, за които критиците казват, че целят да затруднят антитръстовите регулаторите да предприемат действия срещу компанията.

Зукърбърг също така сподели за известно сближаване на функциите в продуктите за съобщения на Facebook и традиционните му социални платформи, промени, които според него ще започнат да се проявяват по-късно тази година.

Главният финансов директор на Facebook Дейвид Уенър поясни, че очаква известно отслабване на приходите през текущото тримесечие, като растежът ще намалее с „1 до 5 на сто“ в сравнение с четвъртото тримесечие поради зрелостта на бизнеса на Facebook и ефектите, породени от регламентите за поверителност върху таргетираната реклама.

Facebook не отчита отделно броя на потребителите и дейността на другите си платформи, най-вече Instagram. Приложението за социални медии на базата на снимки допринесе надеждно за растежа на потребителите и печалбата на Facebook, докато компанията достигна насищане на основните пазари. Facebook обаче разкри, че 2,26 милиарда души използват поне една от нейните услуги ежедневно.

Приходът на потребител е средно 8,52 долара в световен мащаб, като различието между най-доходоносните пазари на Facebook и тези в развиващите се страни нараства. В САЩ и Канада компанията средно генерира по 41,41 долара на потребител, което е ръст с близо 7 долара от последното тримесечие. Броят на ежедневните активни акаунти в Северна Америка отчете лек ръст до 190 милиона.

Като цяло силните резултати на компанията се случват въпреки усилията ѝ за постигане на нови бизнес цели на редица фронтове.

Първоначалният тласък на Facebook да пусне дигитална валута сега отслабва, докато нейните партньори от финансовата индустрия започнаха постепенно да се отказват в отговор на регулаторните критики, оставяйки гиганта на социалните медии да се прегрупира и да продължи напред с останалите подкрепящи проекта. Индийските регулатори продължават да възпрепятстват WhatsApp от пускането на платежни услуги в Индия, най-големия му пазар.

Плановете за предлагане на криптирани съобщения във всички Facebook платформи се оказват технически трудни и непопулярни сред служителите на реда по целия свят. Федералната комисия по търговията обмисля иск на възбрана срещу по-нататъшно интегриране на платформите Facebook и Instagram на фона на засилването на антимонополния регулаторен контрол.

Facebook дори отмени плановете си да разшири рекламата до WhatsApp, ключова част от усилията ѝ да печели пари от приложенията за съобщения.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:00 | 10.09.22 г.
fallback
Още от Социални мрежи виж още