Facebook Inc. предлага милиони долари на новинарски издания за правата за поставяне на съдържанието им в новинарски раздел, който компанията се надява да стартира по-късно през тази година, пише The Wall Street Journal, позовавайки се на запознати с плановете източници.
Представители на Facebook са заявили на мениджърите на новинарски издателства, че са готови да плащат по до 3 милиона долара годишно за лицензиране на заглавия и прегледи на статии от новинарски издания.
Медиите, които Facebook възнамерява да представя в раздела за новини, включват ABC News на Walt Disney Co., Dow Jones – компанията майка на Wall Street Journal, The Washington Post и Bloomberg, твърдят източниците.
Плановете на Facebook се осветляват в момент, в който компанията е изправена пред нарастваща критика за ролята ѝ в борбата с новинарската индустрия, като изсмуква голяма част от приходите от реклама, които дотогава отиваха за вестници. Заедно Facebook и Google на Alphabet Inc. са спечелили 60% от всички приходи от дигитална реклама в САЩ през миналата година, показват данни на eMarketer.
Сделките за лицензиране на новини между Facebook и издателите ще са със срок от три години, твърдят някои от източниците. Facebook планира да стартира секцията през есента, поясняват те. Засега не е известно дали новинарските издания официално са се съгласили да лицензират съдържанието си във Facebook.
Според запознати Facebook дава на издателите правото да решават как да се показва тяхното съдържание в раздела с новини. Те ще могат да избират между хостинг на своите новини директно във Facebook или включване на заглавия и визуализации в раздела, които ще изпращат читателите на техните собствени уебсайтове. В този случай разделът с новини ще бъде генератор на уеб трафик за новини на издателите в допълнение към източник на приходи от лицензирането.
Близък до Facebook източник пояснява, че социалната мрежа планира да събере обратна връзка от новинарските организации, за да помогне за подобряването на раздела за новини.
Google, един от най-големите конкуренти на Facebook, бе критикуван наскоро за това, че не компенсира новинарските организации за заглавията и визуализациите на новините им, разкривани от неговата търсачка. Изпълнителният председател на News Corp Рупърт Мърдок и изпълнителният директор на BuzzFeed Джона Перети призоваха Facebook и Google да плащат на организации, които предоставят качествени новини. Google засега не коментира темата пред WSJ. News Corp е компанията майка на Dow Jones.
Разделът zа новините на Facebook, който все още се разработва, е различен от отдела „Today In“, раздел в социалната медия, който обслужва истории на потребителите от новинарски организации в тяхната област, казва един от източниците.
Сегашното предложение представлява отклонение от финансовите условия, предлагани от Facebook за т. нар. незабавни статии, още една от профилираните услуги за новини в социалната мрежа. За тази програма Facebook компенсира новинарските издания, като разделя приходите от реклами с тях, вместо да им плаща пари предварително. Facebook плаща такси за лицензиране за друго съдържание. Компанията плаща авансови такси за правото да показва видеоклипове в своята секция за гледане във Facebook, която е дом на оригинални предавания и популярни клипове. Тя също така реши да плаща на издателите предварително, за да създадат съдържание за Facebook Live, нейната функция за видео на живо.
Главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг адресира възможността за създаване на новинарската секция по-рано през тази година по време на разговор с изпълнителния директор на германското издателство Axel Springer Матиас Дьопфнер. По време на този разговор Зукърбърг заяви, че се ангажира да показва „по-висококачествени новини“ и да създаде „бизнес модел и екосистема, които да ги подкрепят“.
Някои издатели остават скептични към последния засега опит на Facebook да финансира съдържание, особено в светлината на историята на инициативи като Facebook Live, само за да се откаже след това от плановете за финансиране, когато тези продукти не успеят да се наложат. „Той изисква цял куп издатели по отношение на това да бъдат помолени да се ангажират с нещо, за което никой няма представа дали ще сработи“, твърди друг от източниците, запознати с въпроса.