Facebook и други големи технологични компании трябва да бъдат обект на задължителни етични правила, за да се справят с разпространението на фалшивите новини, злоупотребата с потребителски данни и с по-малките фирми, твърдят британски депутати, цитирани от Ройтерс.
В доклад, който извежда на преден план главния изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг заради провала в лидерството и личната отговорност, Комисия по дигиталните въпроси, културата, медиите и спорта казва, че компаниите са показали колко неефективно действат, когато става дума за спирането на проблемно съдържание и дезинформация в платформите им.
"Водещият принцип на културата им често изглежда сякаш е по-добре да се извиниш, вместо да поискаш разрешение", твърди председателят на комисията Деймиън Колинс. "Нуждаем се от радикална промяна в баланса на силите между платформите и хората".
Колинс посочва, че ерата на неадекватната саморегулация трябва да приключи.
"Правата на гражданите трябва да бъдат утвърдени чрез изискването технологичните компании да се придържат към кодекс на поведение, превърнат в закон от парламента и съблюдаван от независим регулатор", коментира още той.
Facebook стана фокус на 18-месечно разследване на комисията, след като бившият служител на политическата консултантска компания Cambridge Analytica Кристофър Уайли я обвини, че ползва данните на милиони потребители на социалната мрежа.
Зукърбърг се извини миналата година за "пробива в доверието" за скандала.
Но той три пъти отказа да се появи пред британските депутати, за да отговори на въпросите им – позиция, която показа „презрение“ към парламента, посочва комисията.