Федералната търговска комисия (FTC) и Facebook преговарят за глоба от няколко милиарда долара, която би уредила разследването на агенцията относно практиките за поверителност на социалната медия, пише The Washington Post, позовавайки се на двама души, запознати с делото.
Глобата ще бъде най-голямата, която агенцията някога е налагала на технологична компания, но двете страни все още не са се споразумели за точна сума. Facebook е изразила първоначална загриженост относно исканията на FTC, казва един от източниците. Ако преговорите се провалят, Федералната търговска комисия може да отнесе въпроса до съда, което вероятно ще бъде сериозна правна битка.
Facebook потвърди, че е в дискусии с агенцията, но отказва да коментира темата в дълбочина. Федералната търговска комисия отказа да коментира темата. Двамата, запознати с разследването източници, са говорили при условие за анонимност, защото не са били упълномощени да обсъждат частните разговори.
Мултимилиардната глоба ще влезе в сметката на Facebook за американските власти след поредица от пропуски в областта на неприкосновеността на личните данни, които могат да изложат на риск личната информация на потребителите ѝ. Законодателите обвиниха компанията, че не е използвала правилно тези данни и не е успяла да се справи с други дигитални проблеми, включително нарастването на речта на омразата в интернет и разпространението на дезинформация от руски оперативни и други чуждестранни участници.
„Facebook е изправен пред момента на отплатата и единственият начин, по който ще уреди това, е чрез сделка с FTC с тежки наказания и други санкции, които да спрат този вид неправомерно поведение в областта на поверителносттта", заяви сенаторът от демократите Ричард Блументал пред вестника.
За FTC значителното наказание, което би наложила срещу Facebook, може да представлява нова ера на контрол за компаниите от Силициевата долина след години на грешки в сферата на поверителността. Към днешна дата най-голямата глоба, наложена от FTC на технологичен гигант за нарушаване на споразумението с правителството за защита на данните на потребителите, е наказание от 22,5 милиона долара, което Google плати за извънсъдебно споразумение на разследване през 2012 година.
„В този момент е отворен въпросът дали Федералната търговска комисия е ефективна агенция за защита на личните данни, а също така и дали тя е готова да използва сегашния си авторитет, за да защити личните данни на потребителите в Съединените щати“, казва Марк Ротенберг, изпълнителен директор на Центъра за електронна информация. Със сериозна глоба и други наказания според него агенцията „ще покаже, че вече е готова да наложи волята си“.
Проучването на Facebook започна през март миналата година в отговор на съобщения за обвързването на социалния гигант с Cambridge Analytica, политическа консултантска компания, която неправомерно е използвала данни за 87 млн. потребители на социалната медия. Проучването на агенцията се съсредоточава върху това дали поведението на Facebook - заедно с поредица от допълнителни нарушения на неприкосновеността на личния живот, станали публично достояние през последните месеци, представлява нарушение на споразумение от 2011 г., сключено между FTC и Facebook, за подобряване на практиките за поверителност. Facebook твърди, че не нарушава това споразумение.
Споразумението с FTC предвижда, че Facebook трябва да бъде по-прозрачна и да уведомява потребителите по по-ясен начин, преди да споделя техни лични данни с трети страни. То също така забранява на Facebook да мами потребителите за практиките си за поверителност и задължава да въведе редовни проверки за начина, по който медията използва данните. Съгласно правилата на FTC агенцията може да търси сериозни глоби, определени частично от броя на нарушенията.
Facebook може да сключи сделка с американското правителство, като се съгласи да плати глоба и да направи някои промени в своите бизнес практики. Такова едно споразумение трябва да бъде одобрено от съдия. Наказанието на FTC би могло да включва нова заповед, която да принуди технологичния гигант да се подчинява на по-строги проверки, за да се увери, че той се придържа към споразумението, твърдят други двама източници, които са запознати с проверката, но не са упълномощени да я обсъждат публично.
Алтернативно Facebook може да избере да се бори с федералната агенция за нейните констатации и предложени наказания. Ако тази битка влезе във федерален съд, решението може да се окаже силно обвързващо и за двете страни, смятат анализаторите. Това може да вкара мениджърите на Facebook на свидетелската пейка, като същевременно повиши авторитета на агенцията над технологичните компании до високопоставен съдебен орган.
Но Facebook може да се изправи пред значителен риск за репутацията си, ако реши да се борси срещу глобата на FTC. „Те изпиват кръвта на потребителите, те изкривяват доверието и мисля, че това само ще изостри проблема", казва Джъстин Брукман, директор по политиката за потребителска информация и потребителската политика в Consumer Reports.
Миналата година Facebook заяви, че ще оспори малка глоба, наложена от регулаторите в Обединеното кралство миналата година, заради обвързването ѝ с Cambridge Analytica. Гигантът също така се бори срещу съдебно дело, заведено от главния прокурор на окръг Колумбия, който твърди, че Facebook е въвел в заблуждение потребителите си за практиките си за събиране на данни. Преобладаващата част от други прокурори, включително в щатите Ню Йорк, Пенсилвания и Калифорния заявиха, че разследват Facebook.
Освен натиска от Вашингтон и група от защитници на потребителите призова FTC миналия месец да накаже Facebook агресивно със "значителни глоби", може би за над 2 милиарда долара, заедно със заповед, която да ограничава как и кога Facebook събира данни за своите потребители.