Най-голямата в света социална мрежа Facebook Inc. отчете рекордна тримесечна печалба въпреки потока от негативни новини около нея, което накара главния изпълнителен директор Марк Зукърбърг да заяви, че социално-медийният гигант е преминал през повратна точка и планира да се фокусира през тази година върху изграждането на нови продукти.
Отчетът за четвъртото тримесечие показва, че рекламодателите продължават да гледат на Facebook като на мощна платформа за достигане до потребителите и че потребителите не се отказват от мрежата, дори когато практиките за поверителност на данните бяха атакувани, пише Wall Street Journal.
Зукърбърг заяви, че компанията излиза от периода, в който се съсредоточаваше върху прилагането на своите практики за сигурност, като през тази година планира да постави по-голям акцент върху иновациите.
През последните 18 месеца „изграждането на нови преживявания не беше приоритет“, каза той. „Все още ще правим грешки по пътя, но сега имаме ясно усещане за пътя напред".
Инвеститорите приветстваха резултатите, както и промяната в тона на Зукърбърг. Акциите на Facebook се изстреляха с близо 12% нагоре до около 168 долара в следборсовата сесия. Преди сряда акциите на Facebook отчетоха понижение с около 34% от конферентния разговор през юли насам, когато Facebook предупреди за забавяне на растежа на приходите и увеличаване на разходите заради увеличените инвестиции в мерките за сигурност.
Facebook отчете печалба на акция от 2,38 долара през четвъртото тримесечие, обикновено най-тежкият период за разходи за рекламодателите, в сравнение с 1,44 долара година по-рано. Нетната печалба на Facebook е нараснала до 6,88 млрд. долара от 4,27 млрд. долара на годишна база.
Приходите са се увеличили с 30% спрямо предишната година до 16,91 млрд. долара, надхвърляйки очакванията за 16,40 млрд. долара. Процентното увеличение отбелязва най-бавния растеж на приходите на Facebook. Все пак растежът е значителен за компания, която сега се намира на седем години след IPO-то си.
Ежедневното използване на семейството приложение на Facebook се забавя на най-доходоносните пазари на компанията: САЩ и Канада добавят около един милион потребители, а в Европа са прибавени около четири милиона. Тези тенденции са от значение за Facebook, защото около 70% от рекламните му приходи идват от тези региони.
Все пак Facebook успява да изтръгне повече приходи от потребители в тези доходоносни региони: в САЩ и Канада средният доход от потребител се е увеличил с 8,10 долара, а в Европа - с 2,12 долара.
Главният оперативен директор Шерил Сандбърг заяви, че Facebook има много възможности да увеличи размера на парите, които генерира от всеки потребител, като става по-ефективен с насочването на рекламите. „Ако погледнете какъв дял от нашите реклами са наистина подходящи за хората, които ги виждат, ние трябва да извървим дълъг път", каза тя.
Прогнозите сочат, че Facebook ще контролира 20,5% от пазара на цифрови реклами през тази година. На този фон за Google на Alphabet Inc. се очаква да генерира 31,3% от пазара по данни на eMarketer.
Според редица анализатори финансовите резултати са окуражаващи.
„Хората се страхуваха от най-лошото“, казва Майкъл Натансън, партньор и анализатор в MoffettNathanson. „Фактът, че компанията е толкова стабилна, колкото е сега, снема мечите притеснения за реален срив в растежа на приходите".
Зукърбърг описа и редица промени, които ще се случат във Facebook. Той заяви, че планира да направи съобщенията по-централни за своите приложения, да пусне възможността за плащания в WhatsApp в повече страни и да позволи по-краткотрайно споделяне, така че „информацията ви да не остане завинаги някъде”. Краткотрайното споделяне напомня на основната функция на по-малкия конкурент Snap Inc.
Зукърбърг обсъди и перспективата за интегриране на своите Facebook и WhatsApp продукти, заявявайки, че потребителите казват, че искат да могат да комуникират във всички мрежи на компанията му.
В развиващите се региони Facebook все още се разраства с бързи темпове. В Азия Facebook добавя около 16 милиона потребители през тримесечието, а в останалата част на света Facebook - осем милиона. Facebook не печели толкова пари в тези региони, въпреки че средният доход на потребител в Азия се е увеличил с 47 цента от преди една година, а в останалата част на света се е увеличил с 25 цента.
Като цяло повече от 1,5 милиарда души използват Facebook всеки ден, а 2,3 милиарда го използват поне веднъж месечно. Тези данни бяха по-високи от очакванията. Като цяло повече от 2,7 милиарда души използват семейството от услуги на компанията - включително Facebook, Instagram, WhatsApp и Messenger - всеки месец.
Четвъртото тримесечие слага края на една от най-трудните години в 15-годишната история на Facebook. Нарушенията по отношение на потребителското доверие през март се превърнаха във фигуративен референдум за това как Facebook се справя с информацията на своите потребители и влиянието, което упражнява като пазар на второто по големина място в света за реклама онлайн. Зукърбърг пътува до Вашингтон, за да обсъди с депутатите как неговата компания се справя с поверителността на потребителските данни. Законодателите пък сигнализираха, че са готови да регулират неговата колекция от сайтове.
Продължаващите рискове за Facebook се очертаха по-ясно по-рано в сряда, когато Facebook се сблъска с нов изблик на гняв от страната на потребители, законодатели и други технологични гиганти след разкритията за това как компанията е таргетирала младежи в проучване, за да научи повече за техните навици. Facebook е платила на тези участници 20 долара на месец, за да изтеглят приложение, което събира разпространявани техни лични данни.
Apple Inc. заяви, че е отменила разрешението Facebook да поддържа изследователското приложение на неговата платформа, защото то нарушавало правилата за събиране на данни.