Главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукъбърг изгуби днес почти 16 млрд. долара, след като гигантът в социалните медии отбеляза най-голямата дневна загуба в историята на фондовите пазари в САЩ. Сривът на акциите се дължи на прогнозите на компанията от вчера за по-ниски маржове на печалба, съобщава Ройтерс.
Поне 16 брокерски къщи намалиха целевите си цени за акциите на Facebook, след като мениджърите ѝ заявиха, че разходите за подобряване на защитата на личните данни, както и забавянето на използването ѝ на най-големите рекламни пазари, ще ударят маржовете на печалба за над 2 години.
Акциите на Facebook се сринаха с 19,6% до 174,78 долара в ранната търговия (19,1% към 8:20 ч. българско време) – спад, който заличи 124 млрд. долара от капитализацията на компанията. Това е почти 4 пъти повече от цялата пазарна стойност на Twitter.
Резултатите за второто тримесечие на Facebook са първият сигнал, че новият закон за личните данни в Европейския съюз и серията от скандали, включително с Cambridge Analytica и други разработчици на приложения, удрят бизнеса на компанията.
Facebook предупреди още, че негативите няма да бъдат компенсирани от растежа на приходите на развиващите се пазари и приложението Instagram на компанията, което е по-малко засегнато от проблемите с личните данни.
Описвайки новините като „бомби“, анализаторите на Baird заявиха, че въпросите до голяма степен са „самонанесени“, тъй като Facebook жертва монетизацията на основното си приложение, за да даде тласък на ползването.
От 47 анализатори, покриващи Facebook, 43 оценяват акциите с „buy”, двама с „hold” и двама със „sold”. Медианната целева цена е 219,30 долара.
Анализаторите на MoffettNathanson нарекоха прогнозата на компанията „или новата икономическа реалност на техния модел, или много публичен акт на саможертва, за да се предотврати по-нататъшен регулаторен натиск“.
Сумата от 15,8 млрд. долара, която Зукърбърг ще загуби от нетното си богатство, се равнява на състоянието на 81-ия в света по размер на богатството – в момента това е японският бизнесмен Такемицу Такизаки, сочат данни в реално време на Forbes.
Според някои анализатори проблемите на Facebook няма да бъдат решени лесно.
„За разлика от Netflix, чийто тримесечен спад смятаме за временен, тук виждаме еволюция на ситуацията, макар че част от нея очаквахме“, казва анализаторът от BMO Capital Markets Даниел Салмън.
Други обаче виждат лъч надежда във фокуса на Facebook върху по-ангажиращо съдържание и промотиране на функцията ѝ Stories във фийда, която ще подкрепи приходите в по-дългосрочен план.
„Мечките спечелиха това тримесечие... но не и войната“, заяви анализаторът в Jefferies Брент Тил.