fallback

Facebook изтри наведнъж над 100 млрд. долара от пазарната си стойност

Заради разочароващ брой на потребителите и разочароваща прогноза книжата на компанията се сринаха с 24% в следборсовата сесия

08:40 | 26.07.18 г. 2
Автор - снимка
Създател

Е, оказа се, че дори и Facebook Inc. в края на краищата може и да не е напълно имунизиран от кризи. С публикуваните си в сряда вечер финансови резултати най-голямата в света социална мрежа причини горчиво разочарование за инвеститорите. Броят на потребителите на социалната мрежа в Европа спада за първи път, а в Съединените щати този брой стагнира на едно място. Анализаторите заключиха, че това забавяне ще се отрази върху най-печелившите региони на компанията, предава Bloomberg. И за разлика от предишните тримесечия, когато приходите бяха постоянно над прогнозите на анализаторите, този път социалната мрежа не успя да отговори на тези очаквания. И това не е всичко - Facebook прогнозира също така по-нататъшно значително забавяне на ръста на приходите през останалата част от годината. Акциите първоначално загубиха повече от осем процента от стойността си след представянето на данните. След като обаче в последвалия конферентен разговор бе обявено и очаквано забавяне за следващите няколко тримесечия, книжата се сринаха с повече от 20%. По този начин компанията загуби повече от 100 милиарда долара от пазарната си стойност с един замах. 

Това доведе до изтриване на ръста, постигнат през последните седмици. През март след първоначалните разкрития около британската компания Cambridge Analytica, която неправомерно е придобила потребителски данни, акциите поеха надолу. Въпреки това те се възстановиха междувременно и цената нарасна значително над 185 долара, на които се котираше преди разкритията. Сривът в сряда върна книжата под тази стойност.

Публикуваният в сряда финансов отчет маркира първото цяло тримесечие, откакто избухна скандалът с неспазените практики за поверителност на Facebook. Оттогава компанията се изправи пред засилено разглеждане на всички аспекти на бизнеса ѝ от страна на депутати, регулатори и репортери, като принуди концерна да стартира това, което един от нейните висши ръководители нарече "най-голямата културна промяна" през последното десетилетие в компанията.

Кризата не подплаши голям брой потребители или рекламодатели, но резултатите за второто тримесечие показаха, че ръстът на Facebook се забавя, включително и на някои от най-доходоносните пазари.

През второто тримесечие Facebook е имала 2,23 милиарда потребители по света, които са ползвали услугата най-малко веднъж месечно, а дневно активните потребители са били 1,47 милиарда. Като цяло, тези стойности са по-високи в сравнение с първото тримесечие, но се свиват в Европа. 

Дневно активните потребители в САЩ и Канада се задържат стабилно на 185 милиона спрямо първите три месеца на годината и се покачват леко спрямо нивото от преди една година. Ежедневната потребителска база на Facebook в Европа спада леко до 279 милиона акаунта от 282 млн. през предходното тримесечие. Спадът, според анализатори, може да е вследствие на по-строгия нов европейски закон за поверителността, който влезе в сила през второто тримесечие (на 25-и май, б. ред.).

фб1

Увеличава се обаче броят на потребителите, особено в азиатските пазари, като Индия.

По-малкият брой на потребителите в Европа не се случва изневиделица. Facebook прогнозира още през април, че броят на потребителите в региона може да застине на старото ниво или да се понижи. Това обаче не бе оправдано с аферата с данните, а с Регламента за защита на личните данни (GDPR), който влезе в сила през май. Финансовият директор Дейвид Уенър също обяви това в изявлението си в конферентния разговор. Той също така оправда с новия закон факта, че в Европа растежът на приходите се забавя най-силно в сравнение с където и да е било.

Въпреки че приходите от Facebook през второто тримесечие скачат с цели 42% до 13,2 млрд. долара, анализаторите се надяваха на 13,4 млрд. долара. А през първото тримесечие растежът бе още по-бърз – от 49%. Печалбата на акция от 1,74 долара беше малко по-добра от очакваното.

Въпреки това общата нетна печалба се повишава с много по-нисък темп от този на продажбите, като се увеличава с 31% до 5,1 млрд. долара. Това е свързано със значително по-високите разходи. Главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг заяви в телеконферентната връзка, че увеличените разходи за сигурност са повлияли на рентабилността.

Компанията очаква, че и през останалата част на тази година и през 2019 г. разходите ще нараснат по-бързо от приходите. Тя прогнозира и по-нататъшно забавяне на ръста на приходите с процент между 7 и 9%. Това се обяснява с отрицателните валутни ефекти, но също и с въздействието на новия европейски Закон за защита на данните.

„Както вече сме пояснявали и преди, рекламната индустрия - и цифровата реклама не по-малко – има лимити пред растежа си, което според нас е основният фактор, ограничаващ възможностите за приходи на Facebook", каза  главният финансов директор Дейвид Уенър. „Ускоряването, като управляван от мениджмънта процес, показва, че докато компанията все още расте с бърз темп, дните на растеж от над 30% са преброени", поясни той.

Уенър даде три различни причини, поради които ръстът на приходите на компанията ще се свие: валутни затруднения, по-високи инвестиции в нови видове споделяне на съдържание, като изчезващи видеоклипове, и по-засилен контрол върху неприкосновеността на личния живот - пряк отговор на критиките срещу компанията.

След като главният финансов директор Дейвид Уенър обяви тези новини, акциите се сринаха с 24%. Анализаторите, които следят Facebook, бяха като зашеметени и често настояваха в рамките на конферентния разговор с ръководителите за повече информация как финансовото бъдеще на компанията се промени толкова драстично.

„Мисля, че много инвеститори трудно преглъщат това забавяне", каза Брент Тил, анализатор в Jefferies LLC, пред мениджърите на Facebook, когато настоя за малко по-голяма яснота относно причините. „Просто изглежда, че параметрите са извън всичко, което сме виждали досега, особено в редица технологични компании, които покриваме", каза той.

За Facebook финансовите препъникамъци са рядкост. Последният път, когато компанията не успя да отговори на прогнозите за приходите, беше през първото тримесечие на 2015 г. Но резултатите сега следват период, в който проблемите с неприкосновеността на личните данни привлякоха строг контрол, а главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг свидетелства пред Конгреса на САЩ в продължение часове за грешките на компанията.

Тримесечието бе белязано и от прилагането на стриктни нови закони за данни от страна на Европа, което според Facebook е довело до по-малко ежедневно активни посетители в този регион. Компанията беше бомбардирана от публични критики относно политиката си на съдържание, особено в страни като Мианмар и Шри Ланка, където дезинформацията доведе до насилие. И продължава да страда от последиците от разследванията за руска манипулация на платформата по време на президентските избори през 2016 г. в САЩ. 

ст2

Всички тези проблеми сега разкриват грубата истина за компанията: Facebook, социалната мрежа с 2,23 милиарда месечно активни потребители, не може да расте вечно. „Основната Facebook платформа се свива", казва Брайън Вийзър, анализатор в Pivotal Research Group.

След отчета за приходите ръководителите се опитаха да обяснят потенциала на другите активи на Facebook, а не само на основната социална мрежа, да стимулират растежа. Дружеството притежава три други актива с повече от 1 милиард потребители: WhatsApp, Messenger и Instagram. Заедно целият пакет от продукти на Facebook разполага с 2,5 милиарда уникални месечно активни потребители, разкри компанията за първи път.

От по-новите начинания бизнес моделът на Instagram е най-зрял и вероятно допринася значително за приходите през тримесечието, твърдят анализатори. Зукърбърг го нарече „невероятно придобиване", заявявайки, че Instagram е нараснал два пъти по-бързо, отколкото би бил, ако не е част от Facebook, без да обясни методологията си. Компанията не обявява приходите на Instagram.

Facebook заяви, че ще увеличи разходите си за инвестиции във видеосъдържание и нови залози, като изкуствен интелект и виртуална реалност. Компанията също така бързо разширява своето недвижимо имущество по света, за да настани нарастващия брой служители, сред които хиляди нови работници, които да помогнат в борбата с манипулациите на избори в сайта. Компанията съобщи, че броят на служителите е 30 275 към 30 юни, което е с 47% повече на годишна база.

Преди да бъдат обявени резултатите, акциите на Facebook приключиха сесията в Ню Йорк на рекордната цена от 217,50 долара, а от началото на годината ръстът е от 23%.

Очакванията за приходите от компанията са "безпрецедентни", казва Джен Мюнстър, анализатор в Loup Ventures, в коментар до инвеститорите. Но Facebook, която отчиташе ръст на продажбите от 50% през последните 10 тримесечия, може да свие очакванията, за да спечели доверието за бъдещите тримесечия.

„Компанията вече е показвала, че може да се възстанови по отношение на очакванията за ръст на приходите и разходите, само за да се върне по-силна и да надхвърли тези очаквания през следващото тримесечие", пише той.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:21 | 11.09.22 г.
fallback
Още от Социални мрежи виж още