Новоразкрити документи показват как руските пропагандатори във Facebook са използвали все по-сложна тактиката в течение на две години, докато са се опитвали да посяват раздори в САЩ преди и след президентските избори през 2016 г.
Демократи от Комисията по разузнаването към Камарата на представителите публично оповестиха в четвъртък за пръв път пълната наличност от над 3000 реклами, за които Facebook заяви, че са закупени от проруската група Агенция за изследване на интернет. Рекламите, по-малко от 50 от които бяха показани по-рано, предлагат най-ясния поглед върху все още в развиващите се тактики, използвани от групата, докато тя се стреми да засили социалното и политическото напрежение в САЩ, пише The Wall Street Journal.
Страниците, подкрепяни от Русия, първоначално са използвали относително прости техники, като са купували реклами, насочени към широки сегменти, като например всички потребители на Facebook, живеещи в САЩ. Много от тези реклами са донесли малко интеракции от страна на потребителите. До 2017 г. тактиките стават са по-остри, показва анализът. Те са купували реклами, фокусирани върху определен радиус около конкретни градове и целеви хора с определени длъжности като "миньор в мина" или някои работодатели, включително самият Facebook.
Рекламите показват по колко агресивен и широкообхватен начин страници във Facebook, поддържани от руснаците, са адресирали социални и расови проблеми, включително нелегалната имиграция и полицейската бруталност. Някои страници са използвали Facebook за популяризиране на реални митинги в градове в САЩ. Други са използвали Facebook за продажба на облекло или за получаване на лична информация за потребителите, като ги приканват да попълнят проучвания или да споделят снимките от потребителския си профил.
През 2015 г. малко от рекламите на руската агенция са натрупвали значителни интеракции, често привличайки нула или десетина акции. И докато пропагандната операция напредва, операторите са експериментирали с по-сложни техники и някои от рекламите започват да стават вирусни.
До 2016 г. агенцията използва и реклама за "персонализирана аудитория" - усъвършенстван инструмент за рекламиране във Facebook, който позволява на специалистите по маркетинг да предлагат реклама на профилите на определени типове хора. Руските оператори също са експериментирали с различни критерии за съобщения и за местоположение.
През два дни през септември 2016 г. агенцията е организирала четири реклами, за да популяризира митинг под надслов “Miners for Trump” в Пенсилвания (Миньорите за Тръмп, б. ред.), насочена към все по-специфични демографски характеристики: от хора, живеещи на 50 мили от Ню Йорк, до хора в Алънтаун, Ери и Скронтън, чиято декларирана дейност е „Миньор на въглища".
Много реклами на Агенцията за изследване на интернет включват граматически и правописни грешки, а някои от тях нямат видима политическа цел. През юни 2015 г. страницата "L for life" е купила реклама, насочена към хора, които се интересуват от "пейзажна живопис или пейзажи". Рекламата включва снимка на град с планина на заден фон и надпис: "Такъв красив ден! Такава хубава гледка!"
Само една подгрупа от реклами изрично споменава изборите, и те до голяма степен атакуват кандидата на демократите Хилари Клинтън или повдигат съмнения относно федералното правителство. В деня на изборите например реклама, публикувана от подкрепена от Русия страница, наречена Williams&Kalvin, призова чернокожите избиратели да бойкотират изборите. „Този път избираме между двама расисти. Никой не представлява чернокожите хора. Не отивайте да гласувате", призовава рекламата, която е била видяна почти 8 500 пъти. Друга обява след изборите се опитва да предизвика анти-Тръмп настроения сред афро-американците.
Публикуването на рекламите се случва седмици, след като републиканците в комисията приключиха годишната проверка по дейността на Русия по време на изборите през 2016 г. Техният доклад заключава, че няма никакви признаци за тайно споразумение между кампанията на Тръмп и руснаците, разгневявайки демократите, които заявиха, че разследването далеч не е свършило.
„Дейността на руското злокачествено влияние върху Facebook е значително, но тя не е била добре финансирана или мащабна операции, свързана с цялостния обхват на дейността по изборите", заключава докладът.