Досега Facebook искаше потребителите му да се сприятеляват. А сега иска те да намерят сродната си душа.
Основателят и главен изпълнителен директор Марк Зукърбърг заяви по време на годишната конференция на Facebook в сряда, че най-големият сайт за социални медии на планетата ще пусне по-късно през тази година нова услуга за запознанства.
„Днес обявяваме нов набор от функции, които скоро ще се появят, свързани със запознанствата", каза той. „Те ще са за изграждане на истински, дългосрочни взаимоотношения, а не само за свалки".
Компанията навлиза на претъпкан пазар: индустрията е на стойност около 3 млрд. долара, като приходите се разделят между рекламните и абонаментните услуги и се увеличават с около 5% годишно, сочи доклад на изследователската фирма IBISWorld. От тази сума около половината е от онлайн запознанства. Но Facebook има едно голямо предимство: повече от 2 милиарда потребители по света.
Говорител на Facebook казва пред MarketWatch, че новата функция ще позволи на потребителите да създадат профил за запознанства, различен от обикновения им акаунт във Facebook, а активността им по профила за запознанства няма да бъде споделяна в новинарския им поток. Подобно на Tinder, тази услуга за запознанства ще показва само първите имена на потребителите. Потребителите в новата услуга няма да са сред приятелите във Facebook, а сред други потребители, които са се означили като „необвързани“ в социалната мрежа.
Акциите на Match Group, която притежава Tinder и OkCupid, се сринаха с 9,6% в сряда след обявяването на новата услуга на Facebook. Няколко големи онлайн платформи за запознанства, включително Tinder, Hinge и Bumble, използват платформата на Facebook за свързване на профилите с профили за запознанства, като използват снимки и собствени имена в приложението. След това потребителите могат да видят акаунта на човека във Facebook, ако имат взаимни приятели, и да научат повече за тях. При обявяването на собствената си услуга за запознанства, Facebook по същество отрязва посредничеството си.
Но кой всъщност ще използва функцията? Мередит Голдън, специалист по запознанства, базирана в Ню Йорк, казва, че новата функция ще бъде използвана предимно от разведени хора и потребители на възраст над 40 години, които вероятно няма да използват други онлайн услуги. Въпреки че услугата на Facebook за запознанства би могла да действа по същия начин като други местни приложения за запознанства, хората я познават най-вече като познато място за разговор с приятели. Това е почти безпроблемен преход към запознанства с нови хора.
„Има милиони необвързани в тази демографска група, които искат да срещнат някого, но имат резерви относно използването на приложения за запознанства", каза тя. „Ако вече са използвали Facebook и се чувстват комфортно с формата, това ще бъде лесен преход за навлизането им на пазара на запознанства".
Става дума за все по-доходоносен пазар. Популярността на онлайн запознанствата расте сред хората на 50 и нагоре годишна възраст, показва анализ на Pew Research Center. Броят на хората на възраст между 55 и 65 години, които са онлайн, се е удвоил от 6% през 2013 г. на 12% през 2017 г., установява анализът. И все пак онлайн запознанствата все още са много по-често срещани за по-младите поколения, като делът на 18 до 24-годишните, използващи онлайн приложения за запознанства, почти се утроява от 10% на 27% през този период.
От гледна точка на данните, това не е най-доброто време за пускане на подобна услуга. Понастоящем Facebook е подложена на натиск за начина, по който тя използва потребителските данни след скандала с участието на Cambridge Analytica, фирма, която е ползвала данните за влияние върху президентските избори през 2016 г. Потребителите може да се опълчат на плана на Facebook да разшири своята екосистема в още една част от обществения живот на хората, по същия начин, по който Amazon го стори с електронната търговия.
Наистина - Зукърбърг се извини за нарушенията на поверителността и поясни, че компанията ще прегледа всички приложения на трети страни, които имат достъп до данните на сайта. Нещо повече, фирмата вече разполага така или иначе с вашите данни, така че може да има по-малко стимули за самотните потребители да влизат в друг сайт.